CHARRON.beta: Hall of fame - B VV - B VVall - B OP - Charronde - Speed.Charron - Δ.Charron - Verste buitenlanding
BERICHT VAN DE JURY

22-09-2022 -- De charronline-website werd verhuisd naar een nieuwe server. En tegelijkertijd werd seizoen 2023 geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

06-07-2023 -- Dries VAN GESTEL -- 2006,0 punten

Database gegevens:

Datum: 06-07-2023 Type proef: VV
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 606.8 km Score: 2006,0 pt
Vertrekpunt: EBWE Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Maandag tijdens de avond shift instructeuren op het KAC zomerkamp vroegen Bart en Michiel, en jij ook vliegen woensdag of donderdag? Antwoord, eeuuhh geven ze dan goed weer? Ik had totaal niet naar de voorspelling gekeken en eigenlijk is het best druk op het werk (nog wat dingen te doen voor zondag 3 dagen naar Tokyo te moeten/gaan). Mmm de gooide mooi met rode keuren, dus ergens begon de zin wel te komen. Dinsdag en ook wel woensdag noag wat afgewacht en nog eens extra gekeken in de werkagenda. HEt zou krap zijn maar wel mogelijk. Woensdag wat langer op het werk gebleven en pas savonds beslist om er toch maar voor te gaan. Dit jaar nog niet door de week gaan vliegen. De vakantie komt eraan en daarna is het ook niet meer het best weer, dus een beetje onder het motto nu of nooit. Maar deze morgen bij het opbouwen zag het er toch niet zo mooi uit. Onder het tanken van het water en rond 10u30 zeide de mensen van het kamp dat het plafont nog maar 500m, die geplande start om 10u30 dus maar gelaten voor wat het was. Moet een zelfzaamheid zijn dit jaar vanop weelde maar nu wel eens voor de middag de lucht in, maar het was toch nog niet goed. Direct al mogen aanpikken op 340m en het toch even bekijken. Wel viel me direct op dat de 2 extra stukken lood hun effect hadden. Het thermiekren voelde nu stuk beter dan alle vorige vluchten. Bart had er zin in en die was wel al direct afgevlogen. Ik hing nog bij de 07 en hij al iest voor den bosch, ok direct al mooi stuk achterstand. Toch ook maar afgevlogen en naast Gilze tot 2 keer toe druppels op de canapy onder de grijze wolken. Zou het meer gaan overontwikkelen of toch nog beter worden? Even speelde ik met het idee om gewoon terug te vliegen en wat te gaan instructie geven. Ging er eigenlijk vanuit dat de kans reeel was dat ik ergens de motor moest gaan trekken. De basis ging maar niet naar boven en het goede stijgen vond ik niet. Eens in duitsland was min gemiddelde stijgen 0.8m/s, en we hadden 640km opgegeven... Door al het gepruts vergeten foto te trekken van het slecht weer. Gelukkig begon het vanaf Niederheim eigenlijk een beetje beter te worden. Echt inlopen op Bart en Michiel deed ik niet, maar het was de eerste keer dat ik dacht, misschien toch maar goed dat ik dag verlof heb genomen. Na eerste 2uur of was het langer ervoor gewerkt te moeten hebben. Ik keek op de klok en tegen dit schema ging in Oerlinghause niet op tijd halen. Ik begon me dus af te vragen waar draai ik terug. Toen ik 18km van het keerpunt was kwam ik Bart tegen. Gedacht, het is fijner samen te vliegen dan die extra charron punten. Met hem dus terug gedraaid al had ik achteraf gezien enkel wel nog het keerpunt kunnen halen. De weg terug samen aangevat maar al snel waren we elkaar kwijt. Bart ging terug noord, ik had geen zin om dezelfde weg te doen en koos voor de zuidelijke route. Tegen de wind ging het al bij al nog wel omdat het weer nu wat beter was. Mooi getimed aan de grens doen dat de militaire al gedaan hadden en nog wat geoptimaxt in de limburg. Al bij al fijne vliegdag al was het eerste paar uren toch een mentale uitdaging. Volgende vlucht zal in de Alpen zijn, ook heel plezant.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Transponder 7000. Dutch mil voor gilze maar moest toren roepen, niet nodig gehad. TSA82 was later actief vandaag. Munster 6104 en 129.3 uitluisteren. Niederheim 6101 119.11 opgeroepen geweest voor zwever die hing te thermiekeren. Dutch mil voor de peel, niet meer actief maar niet nodig gehad. Brussel info militaire niet meer actief en G1 dus actief.

Blog/fotos:
Igc-file: 2023-07-06-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 06-07-2023
Weerkaart: Weerkaart van 06-07-2023



IGC File gegevens:

Scoring versie: 20.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   06/07/2023
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2023-07-06-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 08:00:01
Duurvlucht     : 07:59:19
Vrije vlucht   :  606.8 km
Fasttrack      :   97.4 kmh
Opgegeven proef:  261.3 km
Driehoek       :  369.6 km
Hoogtewinst    : 1344.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBWE  Weelde        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 51°23.875'N   4°58.244'E
    tijd: 09:43:04 UTC
    alti: -21 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 51°23.710'N   4°57.452'E = 252° 1.0 km van vertrek
    tijd: 09:43:46 UTC
    alti: 447 m
Landingspunt 
    pos.: 51°23.926'N   4°58.355'E =  54° 0.2 km van vertrek
    tijd: 17:43:05 UTC
    alti: -14 m
Afstand take-off tot landing: 0.2
Totale vluchtduur: 08:00:01
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  51°23.440'N   4°51.851'E  @ 10:09:32 UTC,   608 m
    punt 1:  51°48.285'N   5°28.493'E  @ 10:58:33 UTC,   875 m
    punt 2:  52°00.093'N   8°27.761'E  @ 13:18:25 UTC,  1227 m
    punt 3:  51°48.771'N   6°42.304'E  @ 14:51:33 UTC,   867 m
    punt 4:  51°05.299'N   5°37.501'E  @ 16:15:52 UTC,  1247 m
    punt 5:  50°53.927'N   5°37.541'E  @ 16:30:10 UTC,  1060 m
    Finish:  51°25.553'N   4°46.597'E  @ 17:36:22 UTC,   671 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   62.6 km  42° @  76.6 km/h
    been 2:  206.8 km  83° @  88.7 km/h
    been 3:  122.8 km 261° @  79.1 km/h
    been 4:  110.2 km 223° @  78.4 km/h
    been 5:   21.1 km 180° @  88.5 km/h
    been 6:   83.5 km 315° @  75.6 km/h
Afgelegde afstand:                   606.8 km
Duur:                                07:26:50
Gemiddelde snelheid:                 81.5 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 7.5 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 13.9 km
Starthoogte:                         249.0 m
Finishhoogte:                        671.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          -422 m
Totale score afstand:                606.8 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    51°47.993'N   5°57.861'E =  57° 82.1 km van vertrek
    tijd:    11:32:22 UTC
    alti:    929 m
Finishpunt
    pos.:    52°03.982'N   8°10.186'E =  70° 233.2 km van vertrek
    tijd:    13:32:22 UTC
    alti:    1159 m
Grootste afstand in 2 uur: 194.7 km
Beste snelheid in 2 uur:    97.4 km/h
Hoogteverlies:             -230 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 612.0 km  GELDIG
    vertrek:                  0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   WEELDE 07       51°22.870'N   4°54.250'E
    punt 1:  WIJCHEN         51°48.880'N   5°40.770'E    72.2 km  48°
    punt 2:  OERLINGHAUSEN   51°55.950'N   8°39.717'E   205.8 km  85°
    punt 3:  MEER AFRIT      51°27.200'N   4°43.330'E   277.6 km 260°
    punt 4:  DESSEL KERK     51°14.530'N   5°06.870'E    36.0 km 131°
    finish:  WEELDE AERO     51°24.050'N   4°58.130'E    20.4 km 330°
    landing:                  0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   WEELDE 07       @ 10:14:01 UTC,   735 m
    punt 1:  WIJCHEN         @ 11:07:57 UTC,   776 m :   71.7 km   79.8 km/h
    punt 2:  OERLINGHAUSEN   niet gerond
    afbreekpunt: 52°00.043'N   8°27.749'E  @ 13:18:28 UTC, 1226 m : 189.6 km 87.2 km/h
Proef NIET GELUKT
Afstanden gepenaliseerd omwille van gebruik van beercan
Afgelegde afstand:        261.3 km
Duur van de proef:        03:04:27
Gemiddelde snelheid:      85.0 km/h
Start hoogte:             249 m
Hoogte passeren start:    735 m
Hoogte aan break-punt:    1226 m
Hoogteverlies over proef: -977 m
Totale score afstand:     261.3 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:  106.9 km
Been 1:  159.2 km
Been 2:  103.5 km
Totaal:  369.6 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 09:43:46 UTC
    einde: 17:43:05 UTC
    duur:  07:59:19

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     249 m @ 09:50:54 UTC
    hoog punt:    1593 m @ 15:04:19 UTC
    hoogtewinst:  1344 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 16:30:11  bearing 89.8°
    Tweede punt: 17:36:19  bearing 19.1°
    Totale hoek: -70.6°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 15013

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2023 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs