CHARRON.beta: Hall of fame - B VV - B VVall - B OP - Charronde - Speed.Charron - Δ.Charron - Verste buitenlanding
BERICHT VAN DE JURY

22-09-2022 -- De charronline-website werd verhuisd naar een nieuwe server. En tegelijkertijd werd seizoen 2023 geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

03-08-2023 -- Dries VAN GESTEL -- 1053,6 punten

Database gegevens:

Datum: 03-08-2023 Type proef: VV
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 318.7 km Score: 1053,6 pt
Vertrekpunt: LFMR (buitenland) Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Wat ziet de wereld er toch helemaal anders uit vanop 6000m, en zeker als het blauwe golf is. Gisteren aan mij voorbij laten gaan, noem het kudde gedrag (de rest maakte ook niet echt aanstalte om te vliegen). Gisteren opnieuw heel veel wind, vandaag normaal iets minder. Al zag de hemel er helemaal anders uit dan normaal na de briefing. Speciale wolken en dus maar de insteek: vliegen om te proberen. De vercor zou goed zijn, wie weet eens tot daar. Gesleept naar het zuiden zag dat het druk was aan de chapeau de gendarm, vol met wandelaar. Dus de nodige passes gedaan en ik vermoed dat ik op de nodige smartphones ga staan. Daarna even de motor testen was dat had ik dit verlof nog niet gedaan. Vertrekken richting parcour en tot mijn verbazing stonden er ook wandelaars op de grande seolane. Dag vroeg opnieuw voor een passage en opnieuw denk ik dat ik op enkele foto's of filmpjes eindigde . Daarna naar het parcour en de wolken zag er wave achtig uit. Het parcour dus afgevlogen om te kijken wat het gaf en daar via thermiek (rotor?) in de golf terecht gekomen. Initieel kon ik tot 4200m komen maar wat wel raar was dat de golf steeds leek op te schuiven naar het oosten. Normaal is de golf vrij stabiel. Het leek ook wel wat pulserende golf te zijn. Uiteindelijk terecht gekomen aan tete d'homme en daar begon de golf pas echt goed te gaan. Relatief eenvoudig tot 6000m kunnen klimmen en dan de skysight voorspelde band afgevlogen. Eerste naar het noorden en vervolgens naar het zuident tot ter hoogte van cheval blance. Ondertusen had ik het wel wat fris gekregen en rustig de hoogte er uit gevlogen om alles gelijkdelijk terug te laten opwarmen. Zo lang ben ik nog nooit op 6000m geweest, daarvoor was het altijd naar boven en vrij direct naar beneden. Het toffe vandaag was dat het zicht goed was. Maar vooral, eindelijk was het eens rustig in de zwever. Na al die turbulentie deed het echt een deugt om gewoon in rustig lucht te vliegen en te genieten van het uitzicht.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

proberen het franse luchtruim te volgen

Blog/fotos:
Igc-file: 2023-08-03-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 03-08-2023
Weerkaart: Weerkaart van 03-08-2023



IGC File gegevens:

Scoring versie: 20.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   03/08/2023
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2023-08-03-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 05:45:07
Duurvlucht     : 05:13:00
Vrije vlucht   :  318.7 km
Fasttrack      :  111.6 kmh
Driehoek       :  156.0 km
Hoogtewinst    : 3405.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    LFMR  Barcelonnette        BeNeLux: NEE
Vertrekpunt 
    pos.: 44°23.214'N   6°36.827'E
    tijd: 11:30:07 UTC
    alti: 1126 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 44°23.418'N   6°35.343'E = 281° 2.0 km van vertrek
    tijd: 11:32:01 UTC
    alti: 1395 m
Landingspunt 
    pos.: 44°23.226'N   6°36.528'E = 273° 0.4 km van vertrek
    tijd: 17:15:14 UTC
    alti: 1143 m
Afstand take-off tot landing: 0.4
Totale vluchtduur: 05:45:07
Motorgebruik
    aantal keren: 1
    totale motortijd: 1.2 min

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  44°20.565'N   6°40.719'E  @ 12:07:33 UTC,  3201 m
    punt 1:  44°15.063'N   6°24.907'E  @ 12:21:26 UTC,  2836 m
    punt 2:  44°45.823'N   6°33.169'E  @ 14:42:34 UTC,  5713 m
    punt 3:  44°08.421'N   6°34.364'E  @ 15:40:33 UTC,  4500 m
    punt 4:  44°36.474'N   6°17.463'E  @ 16:08:16 UTC,  3031 m
    punt 5:  44°05.925'N   6°21.226'E  @ 16:36:21 UTC,  2596 m
    Finish:  44°29.239'N   6°46.456'E  @ 17:00:04 UTC,  2849 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   23.4 km 244° @ 101.0 km/h
    been 2:   58.0 km  11° @  24.7 km/h
    been 3:   69.3 km 179° @  71.7 km/h
    been 4:   56.6 km 337° @ 122.5 km/h
    been 5:   56.8 km 175° @ 121.3 km/h
    been 6:   54.7 km  38° @ 138.3 km/h
Afgelegde afstand:                   318.7 km
Duur:                                04:52:31
Gemiddelde snelheid:                 65.4 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 7.1 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 17.0 km
Starthoogte:                         2868.0 m
Finishhoogte:                        2849.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          19 m
Totale score afstand:                318.7 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    44°25.773'N   6°47.624'E =  72° 15.1 km van vertrek
    tijd:    15:07:58 UTC
    alti:    5223 m
Finishpunt
    pos.:    44°23.114'N   6°35.498'E = 264° 1.8 km van vertrek
    tijd:    17:07:58 UTC
    alti:    1936 m
Grootste afstand in 2 uur: 223.2 km
Beste snelheid in 2 uur:   111.6 km/h
Hoogteverlies:             3287 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 584.2 km  GELDIG
    vertrek:                      0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   BARCELONNETT GLD    44°23.300'N   6°36.583'E
    punt 1:  COUPE S             44°03.216'N   6°19.716'E    43.5 km 211°
    punt 2:  CHARBONNEL          45°16.916'N   7°03.333'E   148.2 km  23°
    punt 3:  MONTDENIER SERRES   43°53.433'N   6°15.600'E   167.0 km 202°
    punt 4:  PEYRON TT           44°46.483'N   6°37.300'E   102.4 km  16°
    punt 5:  CHEVAL BLANC        44°07.483'N   6°25.600'E    73.9 km 192°
    finish:  HOMME TET DE        44°29.433'N   6°46.500'E    49.2 km  34°
    landing:                      0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   BARCELONNETT GLD    @ 15:08:55 UTC,  5167 m
    punt 1:  COUPE S             niet gerond
    afbreekpunt: 44°05.933'N   6°21.197'E  @ 16:36:20 UTC, 2597 m : 38.0 km 26.1 km/h
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        38.0 km
Duur van de proef:        01:27:25
Gemiddelde snelheid:      26.1 km/h
Start hoogte:             2539 m
Hoogte passeren start:    5167 m
Hoogte aan break-punt:    2597 m
Hoogteverlies over proef: -58 m
Totale score afstand:     38.0 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   43.7 km
Been 1:   55.8 km
Been 2:   56.5 km
Totaal:  156.0 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 12:02:14 UTC
    einde: 17:15:14 UTC
    duur:  05:13:00

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:    2539 m @ 12:27:45 UTC
    hoog punt:    5944 m @ 14:30:58 UTC
    hoogtewinst:  3405 m

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 5861

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2023 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs