CHARRON.beta: Hall of fame - B VV - B VVall - B OP - Charronde - Speed.Charron - Δ.Charron - Verste buitenlanding
BERICHT VAN DE JURY

22-09-2022 -- De charronline-website werd verhuisd naar een nieuwe server. En tegelijkertijd werd seizoen 2023 geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

14-08-2023 -- Dries VAN GESTEL -- 734,9 punten

Database gegevens:

Datum: 14-08-2023 Type proef: VV
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 222.3 km Score: 734,9 pt
Vertrekpunt: ZZZZ (buitenland) Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Ik weet niet hoeveel jaar geleden maar vanaf de eerste keer dat ik de een foto/video zag van de Aletsch gletjer leek mij dat de ultieme bestemming om over te zweefvliegen. Aosta vallei oversteken deed ik maar 1 keer dus de Altesch gletjer vanuit Frankrijk kwam er maar niet via. Dit jaar de insteek veranderd. Net zoals het idee van de week Fayence was om het zuiden wat beter te leren kennen, het verlof afgesloten in Munster. De rit vanuit barcelonnette naar hier was langer dan gedacht. Doet je ook wel nadenken wat als je ooit eens buitenland hier vanuit een zuid-franse vliegveld. Bij aankomst was duidelijk dat de Sion vallei een mooi vallei is. Eigenlijk is het maar een tussenstop van 2 dagen op weg naar huis en was helemaal niet zeker of ik wel ging/kon vliegen hier. Munster initieel vooral aangesproken om de aanhangwagen te parkeren gedurende de 2 dagen. Idee was om een wandeling te maken in de omgeving van de Matterhorn, maar het weer gaf niet thuis. Het alternatief was eigenlijk zeker zo goed. Dag 1, gisteren een zeer mooi wandeling langs in de flanken van de Aletsch gletjer. Die in het echt zien was dus al gelukt. Na de wandeling was de goester om er eens over te vliegen er helemaal. De mensen van het vliegveld gecontacteerd en normaal kon ik vandaag een vlucht maken. Briefing om 10u. De weersvoorspelling was echter niet goed. Buien en kans op onweer vanaf 16u-17u en enkel zeer lokaal vliegbaar. Ik had eigenlijk verwacht dat ze niet echt gingen vliegen. Eens aangekomen op het veld stonder er toch al enkele zwevers in elkaar, de locals geloofde er dus toch nog een beetje in. Na een korte briefing bleek dat vliegen geen probleem was, en kreeg te volgende tips: trek niet te laag los en let op het voorspelde onweer. Ik was laatste in de rij en rond 12u30 kon ik de lucht in. 900m runway en zonder water maar zo veel over was er toch niet. Maar toch al meer dan de DG1000 die ze vooraf optrokken. Direct viel op dat de vallei toch weer anders is dan vb die van Barcelonette. Best smal. De flanken tijdens de sleep leken goed te werken maar koos toch maar om lang genoeg te blijven hanngen. Later zou blijken dat de sleep hier toch nog stuk meer kost dan in Frankrijk maar beter wat langer dan 2 sleeps nodig te hebben. Eens los stond er mooi oplijning recht naar naar de Altesch gletjer. Daar aangekomen herkende ik de wandeling van gisteren. Ook al zag ik de gletjer dus al voorheen het bleef imposant!! De bergtoppen zaten in de wolken waardoor ik niet echt die erin ging maar toch ik bleeft het dik de mooite vinden. Morgen terug naar belgie en met het voorspelde onweer wilde ik lokaal blijven. Heel de vlucht dus gevlogen alsof ik geen turbo bij had. Achteraf had ik vrij zeker nog stuk verder gekunnen maar voor de kilometers was ik hier eigenlijk niet. De gletjers volgende elkaar op en ook richitng het oosten was er nog die andere iconische landmark: de forkapass. Eens daar twijfelde ik even over het luchtruim en ben ik dus niet door gevlogen. Het bleek acteraf niet achtief. Na wat gejojo toch maar beslist om te landen om te kunnen demonteren voor de regen. Dat lukte net niet, enkele druppels voor ik de aanhanger dicht kon doen. Maar het voorspelde onweer van 17u kwwam pas door rond 20u30. Geslaagde tussenstop, en zeer tevreden om eindelijk de Altesch gletjer een van dicht bij vanuit de zwever te hebben gezien.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Zwitsers luchtruim proberen te volgen

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/323267
Igc-file: 2023-08-14-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 14-08-2023
Weerkaart: Weerkaart van 14-08-2023



IGC File gegevens:

Scoring versie: 20.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   14/08/2023
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2023-08-14-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 03:12:03
Duurvlucht     : 03:03:51
Vrije vlucht   :  222.3 km
Fasttrack      :   89.9 kmh

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    ZZZZ  -Onbekend-        BeNeLux: NEE
Vertrekpunt 
    pos.: 46°28.645'N   8°15.546'E
    tijd: 10:25:41 UTC
    alti: 1227 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 46°30.609'N   8°15.013'E = 349° 3.7 km van vertrek
    tijd: 10:33:53 UTC
    alti: 2499 m
Landingspunt 
    pos.: 46°28.667'N   8°15.583'E =  49° 0.1 km van vertrek
    tijd: 13:37:44 UTC
    alti: 1235 m
Afstand take-off tot landing: 0.1
Totale vluchtduur: 03:12:03
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  46°30.735'N   8°15.095'E  @ 10:35:51 UTC,  2709 m
    punt 1:  46°20.430'N   7°59.852'E  @ 10:57:48 UTC,  2775 m
    punt 2:  46°34.200'N   8°21.901'E  @ 11:14:17 UTC,  2626 m
    punt 3:  46°21.470'N   7°56.276'E  @ 11:43:26 UTC,  2793 m
    punt 4:  46°34.403'N   8°24.617'E  @ 12:10:13 UTC,  2671 m
    punt 5:  46°23.428'N   7°58.413'E  @ 12:47:40 UTC,  2705 m
    Finish:  46°33.247'N   8°20.732'E  @ 13:08:52 UTC,  2450 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   27.3 km 226° @  74.7 km/h
    been 2:   38.1 km  48° @ 138.5 km/h
    been 3:   40.4 km 234° @  83.2 km/h
    been 4:   43.5 km  56° @  97.4 km/h
    been 5:   39.2 km 239° @  62.8 km/h
    been 6:   33.9 km  57° @  95.9 km/h
Afgelegde afstand:                   222.3 km
Duur:                                02:33:01
Gemiddelde snelheid:                 87.2 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 3.9 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 10.8 km
Starthoogte:                         2497.0 m
Finishhoogte:                        2450.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          47 m
Totale score afstand:                222.3 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    46°22.604'N   8°00.630'E = 240° 22.1 km van vertrek
    tijd:    10:56:05 UTC
    alti:    2842 m
Finishpunt
    pos.:    46°27.415'N   8°08.125'E = 257° 9.8 km van vertrek
    tijd:    12:56:05 UTC
    alti:    2697 m
Grootste afstand in 2 uur: 179.8 km
Beste snelheid in 2 uur:    89.9 km/h
Hoogteverlies:             145 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 702.3 km  GELDIG
    vertrek:                                        0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   LE PETIT CLAUSIS                      44°26.901'N   6°42.239'E
    punt 1:  DENJUAN                               44°10.012'N   6°29.945'E    35.3 km 208°
    punt 2:  KEERPUNT                              45°23.676'N   7°10.334'E   146.5 km  21°
    punt 3:  ST CROIX SUR VERDON                   43°46.717'N   6°09.568'E   196.8 km 204°
    punt 4:  TH PLAMPINET OST/CRETE/NEVACHE NORD   44°59.862'N   6°41.332'E   141.9 km  17°
    punt 5:  TH COUPE                              44°01.618'N   6°19.021'E   111.8 km 195°
    finish:  KEERPUNT_1242768                      44°31.910'N   6°50.604'E    70.1 km  37°
    landing:                                        0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start: NIET GEROND
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        0.0 km
Duur van de proef:        00:00:00
Gemiddelde snelheid:      0.0 km/h
Start hoogte:             0 m
Hoogte passeren start:    2499 m
Hoogte aan break-punt:    0 m
Hoogteverlies over proef: 0 m
Totale score afstand:     0.0 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   29.0 km
Been 1:   18.5 km
Been 2:   18.5 km
Totaal:   66.0 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 10:33:53 UTC
    einde: 13:37:44 UTC
    duur:  03:03:51

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:    2125 m @ 12:17:58 UTC
    hoog punt:    3008 m @ 12:51:30 UTC
    hoogtewinst:   883 m

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 5424

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2023 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs