CHARRON.beta: Hall of fame - B VV - B VVall - B OP - Charronde - Speed.Charron - Δ.Charron - Verste buitenlanding
BERICHT VAN DE JURY

22-09-2022 -- De charronline-website werd verhuisd naar een nieuwe server. En tegelijkertijd werd seizoen 2023 geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

23-09-2023 -- Glenn HOSTENS -- 530,4 punten

Database gegevens:

Datum: 23-09-2023 Type proef: HW
Toestel: Pegase Immatriculatie: F-CHEM
Handicapfactor: 102 Klasse: Standaard
Piloot: Glenn HOSTENS Club: KVDW
Hoogtewinst: 2705 m Score: 530,4 pt
Vertrekpunt: LFMX (buitenland) Wedstrijd: NEE
Motorzwever: NEE Copiloot:
Status Proef: In behandeling IGC validatie
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Omdat de Gache niet echt werkte waren de plannen gewijzigd voor de solo vlucht. Anders ging ik de Lure nooit halen. Plan was nu om veel hoogte te pakken boven Les Mées en dan rechtstreeks door te vliegen naar de golf van de Lure. Op 900 m los getrokken boven Les Mées en het echte goede stijgen van de vlucht ervoor was duidelijk al weg. Uiteindelijk 40 minuten later toch de 2000 m weten aan te tikken. Iedereen had het duidelijk moeilijk boven Les Mées want ik hing het hoogste van de 4 anderen die daar ook zaten ? Ik hoopte toch nog om daar de 3000 m aan te tikken en moest van Georges toch minstens 2200 m hebben om door te steken en te zoeken naar de golf van de Lure. Nog eens 30 min later zat ik nog steeds even hoog ? soms eens naar 1850 m gezakt maar niet boven de 2000 m geraakt. Maar toen had ik plots een ruwe kleine rotor gevonden. Vlak langs de rotor 4 m/s zakken en in de rotor 3 m/s omhoog en redelijk turbulent. 9 minuten in en rond de rotor zitten vechten en uiteindelijk toch 2150 m weten te halen. Helaas er niet boven geraakt. Na 1 uur en 20 minuten boven Les Mées prutsen om omhoog te geraken door gevlogen opzoek naar de golf van de Lure. Mijn instructeur Georges had de golf daar al gevonden met de volgende leerling en zei over de radio dat ik bij de ''carrière'' moest gaan zoeken. Ik had geen flauw idee welke berg dit was. Dacht dat ik mijn huiswerk goed gemaakt had maar daar moest ik percies over gekeken hebben dus ik maar op mijn kaartje zoeken waar deze ''berg'' lag... Uiteraard niet gevonden ? In de lucht ben ik niet te weten gekomen waar ''carrière'' lag. Eens op de grond wist een andere Belg me te vertellen dat ''carrière'' steengroeve betekent... En ik maar zitten zoeken en prutsen op de verkeerde plaats ??? Ik was dan maar naar een paar heuveltjes gevlogen ervan uitgaande dat dit wel de ''carrière'' moest zijn. Ten opzichte van de Lure zag er dat voor mij ook een goeie plek uit want korter bij de Lure zit je aan de lei zijde van de berg en dus in veel dalende lucht. Op 1600 m toegekomen en uiteindelijk toch 200 m weten te winnen maar het ging langs geen meter omhoog. Over de radio hoorde ik stijgwaardes van 3 m/s dus ik zat echt serieus te prutsen. Geen wonder ook want ik zat op een totaal verkeerde plek. 10 minuten later zat ik nog steeds op dezelfde hoogte, maar toen vond ik plots iets of wat beter stijgen en kwam ik op 2300 m terecht. Dan was het weer gedaan ? Dan maar een paar kilometer verder gevlogen opzoek naar de echte golf. Helaas enkel maar zakken en plots zat ik alweer 300 m lager dus maar terug naar de vorige plaats gevlogen van mijn laatste stijgen. Op de terugweg wel wat stijgen gevonden maar niet noemenswaardig om te vermelden. Uiteindelijk toch nog 2400 m weten te halen maar het was veel zwoegen en zeer zwak stijgen. Ik begon het wel wat gehad te hebben want eerst 1 uur en 20 minuten aan Les Mées zitten omhoog werken en dan ondertussen ook al exact een uur aan het werken aan de golf van de Lure en amper 150 m hoger geraakt... Dan toch nog maar eens opzoek naar die golf door parallel ten opzichte van de Lure te vliegen. Uiteraard weer niets en ondertussen weer 200 m lager van mijn zuur verdiende hoogtemeters ? Toen begon het wel serieus te frustreren. Iedereen had daar direct veel hoogte kunnen pakken en waren al weg toen ik nog maar toekwam. Toen kreeg ik de ingeving dat ik misschien toch te ver van de Lure zat want ik wist nog steeds niet wat de ''carrière'' was. En jawel hoor 6 minuten later was het van dat, op 2000 m duwde het plots heel hard en na 1 bocht draaien was het zo rustig en laminair aan 3 m/s. EINDELIJK HAD IK DE GOLF GEVONDEN!! ??? Dit zonder enige hulp dus ben wel trots dat ik het zelf gevonden heb in blauwe condities en toch heb volgehouden want ondertussen zat ik al een uur en 10 minuten te zoeken aan de Lure naar die verdomde golf. Op die plaats op de grond zag ik ook 3 steengroeves liggen. Eens ik geland was werd duidelijk dat het idd die steengroeves (''carrière'') waren waar je moest zijn. In no time zat ik plots op 3600 m! ? Hoger mocht ik helaas niet want ik had geen zuurstof bij, wel jammer want het ging nog steeds heel hard. De golf ging daar tot 6000 m, ik had los getrokken op 900 m dus zelfs de 5000 m hoogtewinst was mogelijk geweest als ik zuurstof mee had ? Wel zeer blij dat ik de golf en de maximum hoogte zonder zuurstof toch nog bereikt had want het was ondertussen al bijna 18u met sunset om 19u30 ? Daarna nog driekwartier in de golf gespeeld nu ik het eindelijk gevonden had in blauwe condities om ervaring op te doen en het te leren kennen. Echt geweldig uitzicht op die hoogte!! :) Geweldige afsluiter van de laatste dag bergstage in Saint-Auban! Tot volgend jaar!

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Op briefing max FL115 daarna door de goede condities max FL195

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/338467
Igc-file: 2023-09-23-XCS-AAA-03.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 23-09-2023
Weerkaart: Weerkaart van 23-09-2023



IGC File gegevens:

303 Meer keerpunten in declaratie dan toegelaten
120 Logger type niet bekend: XCS
127 Geen ENL signaal, scoring geforceerd
310 Waarschuwing: opgegeven proef declaratie inconsistent
305 Onderlinge afstand tussen keerpunten kleiner da

Scoring versie: 20.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   23/09/2023
Piloot:         GLENN HOSTENS
Zweefvliegtuig: F-CHEM
Toestel type:   PEGASE 101A    Klasse: 
Logger type:    Unknow logger type  s/n: aaa
Logger file:    2023-09-23-XCS-AAA-01.IGC
Motor detectie: Geen
SAMENVATTING
Vluchttijd     : 04:01:46
Duurvlucht     : 03:59:13
Vrije vlucht   :   47.9 km
Fasttrack      :   23.5 kmh
Hoogtewinst    : 2705.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    LFMX  St.Auban        BeNeLux: NEE
Vertrekpunt 
    pos.: 44°03.314'N   5°59.496'E
    tijd: 12:58:09 UTC
    alti: 435 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 44°03.314'N   5°59.496'E = -nan° 0.0 km van vertrek
    tijd: 12:58:09 UTC
    alti: 435 m
Landingspunt 
    pos.: 44°03.548'N   5°59.524'E =   5° 0.4 km van vertrek
    tijd: 16:59:55 UTC
    alti: 419 m
Afstand take-off tot landing: 0.4
Totale vluchtduur: 04:01:46

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 3
    Start :  44°01.048'N   6°02.274'E  @ 14:03:26 UTC,  1994 m
    punt 1:  44°07.027'N   5°45.331'E  @ 15:50:56 UTC,  3386 m
    Finish:  44°01.688'N   6°00.615'E  @ 16:38:28 UTC,  2379 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   25.2 km 296° @  14.1 km/h
    been 2:   22.7 km 116° @  28.6 km/h
Afgelegde afstand:                   47.9 km
Duur:                                02:35:02
Gemiddelde snelheid:                 18.5 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 5.6 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 3.4 km
Starthoogte:                         866.0 m
Finishhoogte:                        2379.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          -1513 m
Totale score afstand:                47.9 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    44°02.699'N   5°55.402'E = 258° 5.6 km van vertrek
    tijd:    14:46:09 UTC
    alti:    2305 m
Finishpunt
    pos.:    44°06.217'N   5°58.794'E = 350° 5.5 km van vertrek
    tijd:    16:46:10 UTC
    alti:    1736 m
Grootste afstand in 2 uur: 47.1 km
Beste snelheid in 2 uur:    23.5 km/h
Hoogteverlies:             569 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 112.4 km  NIET GELDIG
Meer keerpunten in declaratie dan toegelaten
Waarschuwing: opgegeven proef declaratie inconsistent
Onderlinge afstand tussen keerpunten kleiner dan minimum
    vertrek: TAKEOFF             0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   ST AUBAN GLD       44°03.600'N   5°59.450'E
    punt 1:  DORMILLOUSE CHAT   44°24.450'N   6°23.283'E    50.0 km  39°
    punt 2:  TROIS EVECHES EV   44°17.467'N   6°32.217'E    17.6 km 137°
    punt 3:  COL DU CADUC COL   44°14.667'N   6°32.667'E     5.2 km 173°
    punt 4:  CHAVAILLES EGLIS   44°09.867'N   6°27.733'E    11.1 km 216°
    punt 5:  CHEVAL BLANC       44°06.283'N   6°25.400'E     7.3 km 205°
    punt 6:  COUPE              44°00.750'N   6°18.767'E    13.5 km 221°
    finish:  COUSSON CHAPELLE   44°02.500'N   6°13.500'E     7.7 km 295°
    landing: BLAYEUL RELAIS T   44°14.750'N   6°18.750'E

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 13:00:42 UTC
    einde: 16:59:55 UTC
    duur:  03:59:13

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     866 m @ 13:00:55 UTC
    hoog punt:    3571 m @ 15:47:55 UTC
    hoogtewinst:  2705 m

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Logger type niet bekend:   XCS
Geen ENL signaal, scoring geforceerd
Rekentijd 823

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2023 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs