CHARRON.beta: Hall of fame - B VV - B VVall - B OP - Charronde - Speed.Charron - Δ.Charron - Verste buitenlanding
BERICHT VAN DE JURY

22-09-2022 -- De charronline-website werd verhuisd naar een nieuwe server. En tegelijkertijd werd seizoen 2023 geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

17-06-2023 -- Dries VAN GESTEL -- 2227,4 punten

Database gegevens:

Datum: 17-06-2023 Type proef: VV
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 673.8 km Score: 2227,4 pt
Vertrekpunt: EBWE Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Na paar dagen mezelf vergaapt te hebben op de vluchten van de laatste dagen, en tegelijk mezelf meermaals voor de kop geslagen te hebben dat ik toch geen verlof had genomen (al kwam het niet helemaal goed uit op het werk), was nu tijd aan de weekend piloten met toch een mooie voorspelling. Vorige week was het richting het Oosten naar de ouders van Ulrike, vandaag was het idee meer zuid naar Saarbroecken waar de zus van Ulrike woont. Veel zuidelijker dan iets voorbij Damler binz was ik nog niet echt geweest dus was leuk vooruitzicht een nieuw stuk te leren kennen. Zoals zo vaak weer laat opgestaan en bijgevolg eens de 29 in elkaar stak en er 100 liter water in zat was het toch weer om en bij de 11u. Voorspelling gaf opnieuw dat de thermiek wat later begon dus zo'n probleem was dat op zich niet. UIteindelijk vertrokken iets na de middag en het was op dat moment toch nog niet goed in Weelde. Je kon wel boven blijven maar het goede weer was nog niet aangekomen. Het was dus met een groot vraagteken of de 640km OP niet een heel stuk te veel ging zijn. Eens ik goed en wel weg was was het bijna 13u. Dobber dobber door de kempen om toch maar langs graspop te gaan om te hopen dat de metal heads ook heethoofden zijn en inderdaat er zat een mooie bel. Stilaan ging het plafont naar boven en begon het beter te worden. Beek passeren ging zonder probleem en vanaf daar ging het stuk beter. Er stonden mooie wolken oplijningen maar im met plezier rond 2500mm onder dobberde. Eens bij de moezel was het de ogen toch wel de kost geven. Zeer mooi schouwspel van een kronkelende rivier door het landschap. Toch wel mooi contrast met de rest van de kempen. Fijn dit eens gezien te hebben al was het deze keer best vanuit "de hoogte". Eens bij Saarbroecken ging het naar 2900m dat had ik voor een belgische vlucht nog nooit gehad. Het weerbeeld zag er nog goed uit dus mijn verste punt uit ooit: 280km van Weelde ronde ik met een glimlach. Ook de terugweg ging goed tot aan schleiden. Daar had ging mijn proef nog op en af Coo maar zowel de terugweg als de ardenne zat onder een dik pak bovenbewolking die ik niet echt vertrouwde. Dus maar belist om proef te laten voor wat het was en gewoon proberen thuis te geraken zonder turbo. Iets voor Beek beetje op de handrem bij Achen en dan wat glijden. Plots stond er een mooie Cu boven Maastricht en dus de omweg gemaakt die beloond werd met 3.3m/s en dan onder het dik pak. Het plan was dan maar om proberen te gaan voor +600km door nog een echter jojo-tje te doen in de kempen. De mooi oplijning hielp hier perfect bij. Nog eens naar Maastricht, en de bel stond er nog steeds. Het was 18u45 en de lucht zag er neit meer zo veel belovend uit. Tot weelde geraken zou 670km zijn, al hoopte ik toch nog ergens een bel te vinden zodat het +700km zou worden, maar dat zat er toch niet meer in. De bovenbewolking stak er een stokje voor. Maar niet getreut, was toch weer een fijne dag. Morgen toch wel eens dringend batterij 2 probleem proberen te vinden maar met maar 1 batterij is het toch wat nipt op de langere vluchten.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Transponder 7000 voor crossen beek en contact met ATC (toestemming onder FL70 in heen gaan) zowel heen en terug. Later nogmaals toestemming om stuk in TMA te gaan om been te verlengen. Uitluisterne damler binz para. Tarnsponder 0424 125.600 voor Frankfurt Hahn

Blog/fotos:
Igc-file: 2023-06-17-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 17-06-2023
Weerkaart: Weerkaart van 17-06-2023



IGC File gegevens:

Scoring versie: 20.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   17/06/2023
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2023-06-17-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 07:19:47
Duurvlucht     : 06:49:26
Vrije vlucht   :  673.8 km
Fasttrack      :  119.1 kmh
Opgegeven proef:  411.6 km
Hoogtewinst    : 2190.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBWE  Weelde        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 51°23.567'N   4°57.115'E
    tijd: 10:00:05 UTC
    alti: -3 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 51°25.046'N   4°58.413'E =  29° 3.1 km van vertrek
    tijd: 10:04:24 UTC
    alti: 514 m
Landingspunt 
    pos.: 51°23.537'N   4°56.971'E = 252° 0.2 km van vertrek
    tijd: 17:19:52 UTC
    alti: 16 m
Afstand take-off tot landing: 0.2
Totale vluchtduur: 07:19:47
Motorgebruik
    aantal keren: 1
    totale motortijd: 0.9 min

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  51°24.291'N   4°55.447'E  @ 10:31:40 UTC,   870 m
    punt 1:  50°42.332'N   6°23.691'E  @ 11:56:46 UTC,  1916 m
    punt 2:  49°21.354'N   7°01.153'E  @ 13:19:47 UTC,  2319 m
    punt 3:  50°42.899'N   6°22.208'E  @ 14:54:15 UTC,  1984 m
    punt 4:  51°11.973'N   5°19.450'E  @ 16:01:41 UTC,  1836 m
    punt 5:  50°49.589'N   5°44.495'E  @ 16:29:43 UTC,  1833 m
    Finish:  51°25.937'N   4°56.184'E  @ 17:14:51 UTC,   448 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:  129.2 km 127° @  91.1 km/h
    been 2:  156.6 km 163° @ 113.2 km/h
    been 3:  158.2 km 343° @ 100.5 km/h
    been 4:   91.1 km 307° @  81.1 km/h
    been 5:   50.8 km 145° @ 108.7 km/h
    been 6:   87.9 km 320° @ 116.8 km/h
Afgelegde afstand:                   673.8 km
Duur:                                06:43:11
Gemiddelde snelheid:                 100.3 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 2.4 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 4.5 km
Starthoogte:                         880.0 m
Finishhoogte:                        448.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          432 m
Totale score afstand:                673.8 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    51°06.303'N   5°15.873'E = 146° 38.7 km van vertrek
    tijd:    11:12:42 UTC
    alti:    1683 m
Finishpunt
    pos.:    49°26.841'N   7°01.414'E = 145° 261.7 km van vertrek
    tijd:    13:12:42 UTC
    alti:    2264 m
Grootste afstand in 2 uur: 238.1 km
Beste snelheid in 2 uur:   119.1 km/h
Hoogteverlies:             -581 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 643.6 km  GELDIG
    vertrek:                     0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   RAVELS             51°21.550'N   4°59.350'E
    punt 1:  SCHLEIDEN          50°31.090'N   6°28.310'E   140.0 km 131°
    punt 2:  SAARBRUECKEN A1X   49°21.300'N   7°01.167'E   135.2 km 163°
    punt 3:  SCHLEIDEN          50°31.090'N   6°28.310'E   135.2 km 343°
    punt 4:  COO                50°23.590'N   5°52.620'E    44.5 km 252°
    punt 5:  SCHLEIDEN          50°31.090'N   6°28.310'E    44.5 km  72°
    finish:  WEELDE AERO        51°24.050'N   4°58.130'E   144.2 km 314°
    landing:                     0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   RAVELS             @ 10:35:38 UTC,   844 m
    punt 1:  SCHLEIDEN          @ 12:09:38 UTC,  2578 m :  139.5 km   89.1 km/h
    punt 2:  SAARBRUECKEN A1X   @ 13:19:18 UTC,  2300 m :  134.2 km  115.6 km/h
    punt 3:  SCHLEIDEN          @ 14:38:50 UTC,  2078 m :  134.2 km  101.3 km/h
    punt 4:  COO                niet gerond
    afbreekpunt: 50°31.069'N   6°24.616'E  @ 14:40:41 UTC, 2057 m : 3.6 km 118.2 km/h
Proef NIET GELUKT
Afstanden gepenaliseerd omwille van gebruik van beercan
Afgelegde afstand:        411.6 km
Duur van de proef:        04:05:03
Gemiddelde snelheid:      100.8 km/h
Start hoogte:             826 m
Hoogte passeren start:    844 m
Hoogte aan break-punt:    2057 m
Hoogteverlies over proef: -1231 m
Totale score afstand:     411.6 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 10:30:26 UTC
    einde: 17:19:52 UTC
    duur:  06:49:26

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     664 m @ 10:50:29 UTC
    hoog punt:    2854 m @ 13:45:04 UTC
    hoogtewinst:  2190 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 13:18:53  bearing 132.6°
    Tweede punt: 17:14:49  bearing 27.9°
    Totale hoek: -104.7°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 26382

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2023 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs