CHARRON.beta: Hall of fame - B VV - B VVall - B OP - Charronde - Speed.Charron - Δ.Charron - Verste buitenlanding
BERICHT VAN DE JURY

01-10-2021 -- Seizoen 2022 werd geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

28-05-2022 -- Tom SEGERS -- 2781,2 punten

Database gegevens:

Datum: 28-05-2022 Type proef: OP
Toestel: G 102 Astir CS Jeans Immatriculatie: OO-ZVZ
Handicapfactor: 93 Klasse: Club
Piloot: Tom SEGERS Club: ALB
Afstand: 517.3 km Score: 2781,2 pt
Vertrekpunt: EBZH Wedstrijd: NEE
Motorzwever: NEE Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
"500 km in de zandbak van de Kempen" Het was de moeite. Dat had ik niet willen missen. Mijn dank aan Wil voor de sleep. Dat was een goed begin. En dank voor alle hulp, albatrossers, na de landing, en Bert om bereidwillige ophaler te zijn. Na de eerste zoals verwacht trage kilometers volgde een enerverend en frustrerend uur van worstelen om boven te blijven, en voortkruipen tegen -wat ik noem- "traktorspeed". 16 km op een uur zei de oudie op een gegeven moment! De gedachte "pff... ik keer maar weer terug naar huis" kwam wel eens in me op. Maar dan is er toch weer op 't laatste moment die pomp die die me de neus van de jeans naar het NW doet richten. En verder maar weer. 2 uur over het eerste been van nog geen 80km (!) en een snelle regel van 3 deed me besluiten dat het me met zo'n wind ook deze keer niet zou lukken. Het tweede been met rugwind, ging al iets beter, maar ook aan dat tempo zou ik niet rondgeraken. En dat het moment "Verdoeme, waar zitten die pompen ! - Genk radio, OO-ZVZ - south of your field, request landing information - PI-PI-PI-PI-PI-PI" (de vario ! net op tijd)" Toen brak de beste periode van de dag aan. Aankomen bij 2de keerpunt tegen 't plafond was een goeie start voor 't derde been. Aan 60 km met tegenwind geeft me weer wat hoop als ik 't derde punt rond. Ook deze keer helpt het toeval mij om het up-wind keerpunt laag te kunnen ronden. Recht een mooie bel in. draaien met wind mee. Perfect voor een vierde been aan 90 (bijna) gemiddeld. WAW. JA komaan 't zit erin. Op naar wuustwezel, maar nog voor Kiewit weer onder de 600m. 't zal toch geen waar zijn. Krabben in 0.5 tot 1m, tot ik hulp kreeg van onze K7. Opschuiven... +3! En wijle were weg. Zo snel als 3de been ging het wel niet meer, maar die ene pomp van 5.4m geîntegreerd was al een belevenis op zich. (De sterktste stijgwind die ik tot nu ooit heb gevoeld). Dan begint het zenuwslopende laatste deel van de vlucht... zal de thermiek lang genoeg aanhouden. De opluchting "Ja ik ben toch al binnen" (in Keiheuvel) - zakken - toch niet dus. Ja ben binnen (in Keiheuvel) Weer een pompje. Door. Verder kruipen, beetje verder zonder dalen... Allez ik heb nog 400m of zo nodig ! Eén goei pomp ! Maar Leopoldsburg is al binnen bereik. Komaan, nog eentje please! JA !!!! hebbes. WAW ik ben rond !!! Nooit gedacht! Maar weer een vlucht om nooit te vergeten. Voor Lucske. ("Toch wel een prestatie" denk je, tot je enkele dagen nadien het charron overzicht bekijkt. Heeft Tijl doodleuk X2 gedaan ! :-D :-D :-D )

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

geen gereglementeerd luchtruim gebruikt.

Blog/fotos:
Igc-file: 2022-05-28-NAV-98Z-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 28-05-2022
Weerkaart: Weerkaart van 28-05-2022



IGC File gegevens:

Scoring versie: 19.03

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   28/05/2022
Piloot:         TOM SEGERS
Zweefvliegtuig: OO-ZVZ
Toestel type:   ASTIR CS    Klasse: STANDARD
Logger type:    Naviter d.o.o.  s/n: 98z
Logger file:    2022-05-28-NAV-98Z-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 08:55:42
Duurvlucht     : 08:52:31
Vrije vlucht   :  521.8 km
Fasttrack      :   81.7 kmh
Opgegeven proef:  517.3 km
Hoogtewinst    : 1458.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBZH  Hasselt        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 50°58.257'N   5°22.810'E
    tijd: 08:22:04 UTC
    alti: -48 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 50°59.483'N   5°20.800'E = 314° 3.3 km van vertrek
    tijd: 08:25:15 UTC
    alti: 598 m
Landingspunt 
    pos.: 50°58.235'N   5°22.559'E = 262° 0.3 km van vertrek
    tijd: 17:17:46 UTC
    alti: 781 m
Afstand take-off tot landing: 0.3
Totale vluchtduur: 08:55:42
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  50°58.285'N   5°22.818'E  @ 08:29:43 UTC,   789 m
    punt 1:  51°26.306'N   4°31.260'E  @ 10:37:41 UTC,   489 m
    punt 2:  50°52.154'N   5°37.725'E  @ 11:57:17 UTC,  1255 m
    punt 3:  51°26.158'N   4°30.946'E  @ 13:35:55 UTC,   671 m
    punt 4:  50°52.230'N   5°37.646'E  @ 14:43:30 UTC,  1486 m
    punt 5:  51°20.986'N   4°45.466'E  @ 16:29:11 UTC,  1008 m
    Finish:  50°58.261'N   5°23.432'E  @ 17:17:08 UTC,   781 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   79.4 km 311° @  37.2 km/h
    been 2:  100.1 km 129° @  75.4 km/h
    been 3:  100.2 km 310° @  60.9 km/h
    been 4:  100.0 km 129° @  88.8 km/h
    been 5:   80.9 km 312° @  46.0 km/h
    been 6:   61.1 km 133° @  76.5 km/h
Afgelegde afstand:                   521.8 km
Duur:                                08:47:25
Gemiddelde snelheid:                 59.4 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 0.1 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 0.7 km
Starthoogte:                         515.0 m
Finishhoogte:                        781.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          -266 m
Totale score afstand:                521.8 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    51°13.917'N   5°08.029'E = 329° 33.8 km van vertrek
    tijd:    12:53:10 UTC
    alti:    1331 m
Finishpunt
    pos.:    50°58.944'N   5°30.874'E =  82° 9.5 km van vertrek
    tijd:    14:53:10 UTC
    alti:    652 m
Grootste afstand in 2 uur: 163.5 km
Beste snelheid in 2 uur:    81.7 km/h
Hoogteverlies:             679 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 517.3 km  GELDIG
    vertrek:                   0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   HASSELT KIEWIT   50°58.200'N   5°22.500'E
    punt 1:  NIEUWMOER ZUID   51°26.000'N   4°31.500'E    78.7 km 311°
    punt 2:  VELDWEZELT       50°52.217'N   5°37.483'E    99.2 km 129°
    punt 3:  NIEUWMOER ZUID   51°26.000'N   4°31.500'E    99.2 km 310°
    punt 4:  VELDWEZELT       50°52.217'N   5°37.483'E    99.2 km 129°
    punt 5:  RIJKEVORSEL      51°21.030'N   4°45.650'E    80.7 km 312°
    finish:  HASSELT KIEWIT   50°58.200'N   5°22.500'E    60.3 km 134°
    landing:                   0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   HASSELT KIEWIT   @ 08:29:53 UTC,   812 m
    punt 1:  NIEUWMOER ZUID   @ 10:38:20 UTC,   563 m :   78.7 km   36.7 km/h
    punt 2:  VELDWEZELT       @ 11:57:20 UTC,  1246 m :   99.2 km   75.4 km/h
    punt 3:  NIEUWMOER ZUID   @ 13:35:59 UTC,   679 m :   99.2 km   60.3 km/h
    punt 4:  VELDWEZELT       @ 14:43:33 UTC,  1488 m :   99.2 km   88.1 km/h
    punt 5:  RIJKEVORSEL      @ 16:29:17 UTC,  1008 m :   80.7 km   45.8 km/h
    finish:  HASSELT KIEWIT   @ 17:15:40 UTC,   781 m :   60.3 km   78.0 km/h
Proef GELUKT
Afgelegde afstand:        517.3 km
Duur van de proef:        08:45:47
Gemiddelde snelheid:      59.0 km/h
Start hoogte:             515 m
Hoogte passeren start:    812 m
Hoogte passeren finish:   781 m
Hoogteverlies over proef: -266 m
Totale score afstand:     517.3 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 08:25:15 UTC
    einde: 17:17:46 UTC
    duur:  08:52:31

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     312 m @ 09:04:53 UTC
    hoog punt:    1770 m @ 15:28:16 UTC
    hoogtewinst:  1458 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 11:57:19  bearing 92.1°
    Tweede punt: 13:35:58  bearing 2.1°
    Totale hoek: -90.1°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 9750

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2022 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs