CHARRON.beta: Hall of fame - B VV - B VVall - B OP - Charronde - Speed.Charron - Δ.Charron - Verste buitenlanding
BERICHT VAN DE JURY

01-10-2021 -- Seizoen 2022 werd geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

06-08-2022 -- Bert VAN EYKEN -- 3274,1 punten

Database gegevens:

Datum: 06-08-2022 Type proef: VV
Toestel: Ventus cT 17.6m Immatriculatie: OO-ZTO
Handicapfactor: 115 Klasse: Motor
Piloot: Bert VAN EYKEN Club: DAC
Afstand: 941.3 km Score: 3274,1 pt
Vertrekpunt: EBDT Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Ik was niet mentaal niet voorbereid om vroeg te vetrekken door familiale omstandigheden, gisterenavond was het laat (voor de kinderen) op de club BBQ en Tuur moest 's morgens mee naar het vliegveld door gebrek aan opvang. De mama van een klasgenootje kwam langs het vliegveld en ging hem mee naar huis nemen. Hoewel hij thuis is in de club valt me dat toch moeilijk. Dankzij snelle hulp toch nog goed vertrokken geraakt en als ze op final glide de bestelling kebab opnemen is het helemaal ok :-) De luchtmassa was magistraal, best ever.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Het eerste deel van de vlucht was laag doordat er nog maar weinig energie in de luchtmassa zat, pas bij Lommel begon de luchtmassa echt te bewegen. Ik had voor mijn laatste Belgische thermiekbel een Wizzair net onder de wolken zien passeren en heb de luchtruimkaar voor de zekerheid nog eens gecheckt, bij het oversteken van de grens XPDR opgezet en Dutch Mil opgeroepen. Ongeveer op dat moment kruis ik een Wizzair die -op zicht geschat- 200m boven mij vliegt, ik vlieg zelf op ongeveer 950m herinner ik me. Dit toestal zat lager dan de vorige die ik op downwind van zijn RNAV had zien vliegen, de vorige vloog door de wolken en deze vloog er vlak onder. Van Dutch moest ik schakelen naar EHEH APP omdat de controleur mij wou spreken, die controleur moet ook geschrokken zijn en beweerde dat ik te hoog zat terwijl ik steeds onder de 3500ft gebleven ben. Ik heb het gesprek ondergaan, ik denk dat hij feet i.p.v. meter had begrepen en heb mijn naam moeten spellen, de luchtvaartpolitie zou me wel vinden voor deze luchtruimschending zei hij. Nadien terug naar Dutch Mil en in de heisa moet ik mijn standby 3xxx code gewisseld hebben met de actieve 7000. Dutch Mil zei me daarna dat mijn transponder track intermittent was, de kortste en veiligste weg uit was Venlo. Ik was hier echt van aangedaan en kon me initieel moeilijk concentreren, ik probeerde telkens te reconstrueren wat ik gedaan had en te zoeken waar ik een fout had gemaakt. Voor de zekerheid nadien een transponder check met Langen Radar gedaan die OK was. Op de rand van Paderborn TMZ 6102 gebleven en ook preventief opgeroepen (incident indachtig), maar ook wederom geen probleem. Radevormwald, dropzone niet actief. Maastricht APP opgeroepen, en een kort gesprek met ATC'er gehad, zij krijgen hun radar data binnen van meerdere bronnen en zijn niet gekoppeld aan Dutch Mil. Bij binnenvliegen België Brussels Info opgeroepen, ook zij konden mij dadeljk identificeren en schakelde naar 2000. 5 jaar geleden kon Dutch Mil mij ook niet zien, tussen Venlo en Budel. Toen ik op die vlucht omschakelde naar Brussels Info konden ze mij zonder probleem volgen. We hebben nadien de transponder laten controleren en nergens een probleem gevonden. Een clublid met een heel recent toestel en splinternieuwe transponder vertelde me onlang een gelijkaardig probleem. Via Skeyes gaan we proberen meer te weten te komen over de signaalkwaliteit dan de wel erg beperkte transpondertest.

Blog/fotos:
Igc-file: 2022-08-06-PFE-036-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 06-08-2022
Weerkaart: Weerkaart van 06-08-2022



IGC File gegevens:

Scoring versie: 19.03

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   06/08/2022
Piloot:         BERT VAN EYKEN
Zweefvliegtuig: OO-ZTO
Toestel type:   VENTUS CT 17.6M    Klasse: 18M
Logger type:    Press Finish Electronics  s/n: 036
Logger file:    2022-08-06-PFE-036-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  458

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 10:36:00
Duurvlucht     : 09:39:44
Vrije vlucht   :  941.3 km
Fasttrack      :  125.4 kmh
Driehoek       :  488.6 km
Hoogtewinst    : 1737.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBDT  Diest        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 51°00.074'N   5°03.381'E
    tijd: 08:47:14 UTC
    alti: -75 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 51°00.373'N   5°04.206'E =  60° 1.1 km van vertrek
    tijd: 08:48:03 UTC
    alti: 348 m
Landingspunt 
    pos.: 51°00.256'N   5°03.944'E =  63° 0.7 km van vertrek
    tijd: 19:23:14 UTC
    alti: -66 m
Afstand take-off tot landing: 0.7
Totale vluchtduur: 10:36:00
Motorgebruik
    aantal keren: 3
    totale motortijd: 23.7 min

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  51°02.482'N   5°07.357'E  @ 08:51:54 UTC,   531 m
    punt 1:  51°15.118'N   5°19.487'E  @ 09:13:43 UTC,   525 m
    punt 2:  52°01.407'N  11°21.914'E  @ 13:33:10 UTC,  1816 m
    punt 3:  51°00.879'N   6°35.208'E  @ 16:54:41 UTC,  1772 m
    punt 4:  50°37.039'N   6°26.496'E  @ 17:19:39 UTC,  1623 m
    punt 5:  51°06.646'N   6°47.159'E  @ 18:07:32 UTC,  1014 m
    Finish:  50°52.254'N   6°32.535'E  @ 18:31:38 UTC,   199 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   27.4 km  31° @  75.3 km/h
    been 2:  426.8 km  76° @  98.7 km/h
    been 3:  350.1 km 253° @ 104.2 km/h
    been 4:   45.4 km 193° @ 109.0 km/h
    been 5:   60.0 km  24° @  75.2 km/h
    been 6:   31.7 km 213° @  78.9 km/h
Afgelegde afstand:                   941.3 km
Duur:                                09:39:44
Gemiddelde snelheid:                 97.4 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 6.4 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 105.4 km
Starthoogte:                         531.0 m
Finishhoogte:                        199.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          332 m
Totale score afstand:                941.3 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    51°46.282'N   8°07.427'E =  67° 230.1 km van vertrek
    tijd:    11:43:58 UTC
    alti:    1654 m
Finishpunt
    pos.:    52°01.940'N  10°59.129'E =  72° 427.1 km van vertrek
    tijd:    13:43:59 UTC
    alti:    1566 m
Grootste afstand in 2 uur: 250.9 km
Beste snelheid in 2 uur:   125.4 km/h
Hoogteverlies:             88 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 1004.3 km  GELDIG
    vertrek:  TAKE OFF DIEST SCHAFFEN   51°00.250'N   5°03.950'E
    start:    START HOOGSTRATEN         51°24.333'N   4°45.983'E
    punt 1:  TURN01 MONTABAUR           50°25.433'N   7°49.800'E   241.5 km 116°
    punt 2:  TURN02 KULMBACH            50°08.100'N  11°27.550'E   260.6 km  96°
    punt 3:  TURN03 MONTABAUR           50°25.433'N   7°49.800'E   260.6 km 278°
    finish:   FINISH HOOGSTRATEN        51°24.333'N   4°45.983'E   241.5 km 298°
    landing:  LANDING DIEST SCHAFFEN    51°00.250'N   5°03.950'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start: NIET GEROND
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        0.0 km
Duur van de proef:        00:00:00
Gemiddelde snelheid:      0.0 km/h
Start hoogte:             0 m
Hoogte passeren start:    531 m
Hoogte aan break-punt:    0 m
Hoogteverlies over proef: 0 m
Totale score afstand:     0.0 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:  136.8 km
Been 1:  214.9 km
Been 2:  136.8 km
Totaal:  488.6 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 08:51:54 UTC
    einde: 18:31:38 UTC
    duur:  09:39:44

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     304 m @ 08:57:29 UTC
    hoog punt:    2041 m @ 15:12:27 UTC
    hoogtewinst:  1737 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 09:13:45  bearing 56.1°
    Tweede punt: 17:19:39  bearing 102.2°
    Totale hoek: 46.1°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 41246

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2022 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs