01-10-2021 -- Seizoen 2022 werd geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.
Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef06-08-2022 -- Bert VAN EYKEN -- 3274,1 puntenDatabase gegevens:
Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik: Het eerste deel van de vlucht was laag doordat er nog maar weinig energie in de luchtmassa zat, pas bij Lommel begon de luchtmassa echt te bewegen. Ik had voor mijn laatste Belgische thermiekbel een Wizzair net onder de wolken zien passeren en heb de luchtruimkaar voor de zekerheid nog eens gecheckt, bij het oversteken van de grens XPDR opgezet en Dutch Mil opgeroepen. Ongeveer op dat moment kruis ik een Wizzair die -op zicht geschat- 200m boven mij vliegt, ik vlieg zelf op ongeveer 950m herinner ik me. Dit toestal zat lager dan de vorige die ik op downwind van zijn RNAV had zien vliegen, de vorige vloog door de wolken en deze vloog er vlak onder. Van Dutch moest ik schakelen naar EHEH APP omdat de controleur mij wou spreken, die controleur moet ook geschrokken zijn en beweerde dat ik te hoog zat terwijl ik steeds onder de 3500ft gebleven ben. Ik heb het gesprek ondergaan, ik denk dat hij feet i.p.v. meter had begrepen en heb mijn naam moeten spellen, de luchtvaartpolitie zou me wel vinden voor deze luchtruimschending zei hij. Nadien terug naar Dutch Mil en in de heisa moet ik mijn standby 3xxx code gewisseld hebben met de actieve 7000. Dutch Mil zei me daarna dat mijn transponder track intermittent was, de kortste en veiligste weg uit was Venlo. Ik was hier echt van aangedaan en kon me initieel moeilijk concentreren, ik probeerde telkens te reconstrueren wat ik gedaan had en te zoeken waar ik een fout had gemaakt. Voor de zekerheid nadien een transponder check met Langen Radar gedaan die OK was. Op de rand van Paderborn TMZ 6102 gebleven en ook preventief opgeroepen (incident indachtig), maar ook wederom geen probleem. Radevormwald, dropzone niet actief. Maastricht APP opgeroepen, en een kort gesprek met ATC'er gehad, zij krijgen hun radar data binnen van meerdere bronnen en zijn niet gekoppeld aan Dutch Mil. Bij binnenvliegen België Brussels Info opgeroepen, ook zij konden mij dadeljk identificeren en schakelde naar 2000. 5 jaar geleden kon Dutch Mil mij ook niet zien, tussen Venlo en Budel. Toen ik op die vlucht omschakelde naar Brussels Info konden ze mij zonder probleem volgen. We hebben nadien de transponder laten controleren en nergens een probleem gevonden. Een clublid met een heel recent toestel en splinternieuwe transponder vertelde me onlang een gelijkaardig probleem. Via Skeyes gaan we proberen meer te weten te komen over de signaalkwaliteit dan de wel erg beperkte transpondertest.
IGC File gegevens: Scoring versie: 19.03 LOGGER GEGEVENS Vlucht datum: 06/08/2022 Piloot: BERT VAN EYKEN Zweefvliegtuig: OO-ZTO Toestel type: VENTUS CT 17.6M Klasse: 18M Logger type: Press Finish Electronics s/n: 036 Logger file: 2022-08-06-PFE-036-01.IGC Motor detectie: ENL ENL Threshold: 458 SAMENVATTING Vluchttijd : 10:36:00 Duurvlucht : 09:39:44 Vrije vlucht : 941.3 km Fasttrack : 125.4 kmh Driehoek : 488.6 km Hoogtewinst : 1737.0 m VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN Vliegveld van vertrek EBDT Diest BeNeLux: JA Vertrekpunt pos.: 51°00.074'N 5°03.381'E tijd: 08:47:14 UTC alti: -75 m Ontkoppelpunt pos.: 51°00.373'N 5°04.206'E = 60° 1.1 km van vertrek tijd: 08:48:03 UTC alti: 348 m Landingspunt pos.: 51°00.256'N 5°03.944'E = 63° 0.7 km van vertrek tijd: 19:23:14 UTC alti: -66 m Afstand take-off tot landing: 0.7 Totale vluchtduur: 10:36:00 Motorgebruik aantal keren: 3 totale motortijd: 23.7 min VRIJE VLUCHT ANALYSE Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7 Start : 51°02.482'N 5°07.357'E @ 08:51:54 UTC, 531 m punt 1: 51°15.118'N 5°19.487'E @ 09:13:43 UTC, 525 m punt 2: 52°01.407'N 11°21.914'E @ 13:33:10 UTC, 1816 m punt 3: 51°00.879'N 6°35.208'E @ 16:54:41 UTC, 1772 m punt 4: 50°37.039'N 6°26.496'E @ 17:19:39 UTC, 1623 m punt 5: 51°06.646'N 6°47.159'E @ 18:07:32 UTC, 1014 m Finish: 50°52.254'N 6°32.535'E @ 18:31:38 UTC, 199 m Benen vrije vlucht optimalisatie been 1: 27.4 km 31° @ 75.3 km/h been 2: 426.8 km 76° @ 98.7 km/h been 3: 350.1 km 253° @ 104.2 km/h been 4: 45.4 km 193° @ 109.0 km/h been 5: 60.0 km 24° @ 75.2 km/h been 6: 31.7 km 213° @ 78.9 km/h Afgelegde afstand: 941.3 km Duur: 09:39:44 Gemiddelde snelheid: 97.4 km/h Afst. start - vliegveld van vertrek: 6.4 km Afst finish - vliegveld van vertrek: 105.4 km Starthoogte: 531.0 m Finishhoogte: 199.0 m Hoogteverlies vrije vlucht: 332 m Totale score afstand: 941.3 km BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE Duur van snelheidscompetitie: 2 uur Startpunt pos.: 51°46.282'N 8°07.427'E = 67° 230.1 km van vertrek tijd: 11:43:58 UTC alti: 1654 m Finishpunt pos.: 52°01.940'N 10°59.129'E = 72° 427.1 km van vertrek tijd: 13:43:59 UTC alti: 1566 m Grootste afstand in 2 uur: 250.9 km Beste snelheid in 2 uur: 125.4 km/h Hoogteverlies: 88 m OPGEGEVEN PROEF ANALYSE Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km Opgegeven proef: 1004.3 km GELDIG vertrek: TAKE OFF DIEST SCHAFFEN 51°00.250'N 5°03.950'E start: START HOOGSTRATEN 51°24.333'N 4°45.983'E punt 1: TURN01 MONTABAUR 50°25.433'N 7°49.800'E 241.5 km 116° punt 2: TURN02 KULMBACH 50°08.100'N 11°27.550'E 260.6 km 96° punt 3: TURN03 MONTABAUR 50°25.433'N 7°49.800'E 260.6 km 278° finish: FINISH HOOGSTRATEN 51°24.333'N 4°45.983'E 241.5 km 298° landing: LANDING DIEST SCHAFFEN 51°00.250'N 5°03.950'E Keerpunten gerond en afgelegde afstand start: NIET GEROND Proef NIET GELUKT Afgelegde afstand: 0.0 km Duur van de proef: 00:00:00 Gemiddelde snelheid: 0.0 km/h Start hoogte: 0 m Hoogte passeren start: 531 m Hoogte aan break-punt: 0 m Hoogteverlies over proef: 0 m Totale score afstand: 0.0 km DRIEHOEK ANALYSE Been 0: 136.8 km Been 1: 214.9 km Been 2: 136.8 km Totaal: 488.6 km DUURVLUCHT ANALYSE Blok langste zweefvlucht begin: 08:51:54 UTC einde: 18:31:38 UTC duur: 09:39:44 HOOGTEWINST ANALYSE Blok grootste hoogtewinst laag punt: 304 m @ 08:57:29 UTC hoog punt: 2041 m @ 15:12:27 UTC hoogtewinst: 1737 m CHARRONDE ANALYSE Eerste punt: 09:13:45 bearing 56.1° Tweede punt: 17:19:39 bearing 102.2° Totale hoek: 46.1° MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA Rekentijd 41246 Deze proef wissen uit de database Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen... | |||||||||||||||||||||