Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef
Database gegevens:
Datum: |
06-08-2022 |
Type proef: |
OP |
Toestel: |
Duo Discus |
Immatriculatie: |
D-2410 |
Handicapfactor: |
112 |
Klasse: |
Open/Ren |
Piloot: |
Glenn HOSTENS |
Club: |
KVDW |
Afstand: |
503.8 km |
Score: |
2249,1 pt |
Vertrekpunt: |
EBTN |
Wedstrijd: |
NEE |
Motorzwever: |
NEE |
Copiloot: |
HUYBENS ERWIN |
Status Proef: |
Gevalideerd |
IGC validatie |
ok |
Opmerkingen: | EW Serienummer: | |
Wat. Een. Zotte. Dag!
De voorspellingen van de voorbije dagen waren teleurstellend met dat het blauw zou zijn tot aan de Kempen. Vrijdag werden de cumuli al iets verder naar ons voorspeld tot aan Alken. Dus pas toen zitten kijken wat ik zou vliegen. Al snel werd duidelijk dat het sowieso noordoost zou worden. Een 500 zat erin dus eens gekeken om een diamanten 500 km brevet te proberen. Om deze nog leuker en mooier te maken een out & return uitgeschreven. Tevens lag mijn vorig persoonlijk record op 150 km uit. Dus werd tijd dat deze een beetje werd opgeschroefd :)) Zaterdagochtend waren de voorspellingen nog beter geworden en werden de cumuli tot bij ons voorspeld!
En inderdaad! Nog voor 11u zagen we de dikke cumuli in de Kempen al hangen. Rond 11u30 hingen ze dan uiteindelijk ook bij ons. Om 12u de lucht in en man wat was het slecht. De hoop om de proef te kunnen afvliegen kelderde. Zeer kleine bellen, niet volledig te centreren en op 750 m was het al gedaan. Met een gemiddelde van 0,9 m/s ging hem dat niet worden. Ma bon, over de startlijn gegaan zodat we die al hadden en niet moesten terugkeren en dan naar de volgende mooie wolk die 2 km verder hing en ging even moeizaam omhoog en maar tot 750 m. De volgende (een paar 100 m verder) zag er nog net iets mooier uit dus die ook maar geprobeerd. Deze was al iets beter en ging opeens tot 1100 m. Toen maar snel vertrokken om 12u37. Vanaf dan ging de basis mooi en snel omhoog tot uiteindelijk 1400 m net over de lijn in de Golf 2 N in de Kempen met daar uiteraard ook de eerste stevige pomp. Vanaf dan ging het zeer vlot overal en konden we eindelijk snelheid maken. Ter hoogte van Raesfeld, vlak voor Borken-Hoxfeld eventjes een zeer kleine 10 km moeten rondvliegen door plaatvorming recht voor ons op track. Daarna geen last meer er van gehad en konden we rechtdoor naar het keerpunt. Knal in de buurt van het keerpunt zagen we een dikke wolk en dat was de dikste pomp tot nu toe met 3,8 m/s geïntegreerd! Deze ging voor het eerst ook tot 1750 m AGL. En toen zagen we dat het achter die wolk volledig dood en dicht was door plaatvorming. Dit was ideaal! Moest het een vrije vlucht geweest zou dat ook letterlijk de laatste wolk geweest zijn die we genomen zouden hebben. Kwam dit eventjes heel goed uit voor deze opgegeven proef! Zo een chance en optimalisatie van een opgegeven proef zal hoogstwaarschijnlijk nooit meer voorkomen met de laatste cumulus op het keerpunt! Een keer voorbij Munster op de terugweg was alles west voor een groot stuk dicht en dood dus voor verschillende tientallen kilometers rondgevlogen naar het zuiden. Dit ging zeer vlotjes en met aanwijzen van Erwin zelfs een paar mooie straatjes kunnen nemen! Een keer aan de luchtruimen van Düsseldorf waren we voorbij de plaatvorming en konden we weer recht op track vliegen. Tussen Borkenberge en Niederrhein zakte de wolkenbasis stelselmatig van 1900 m tot uiteindelijk 1500 m. Ter hoogte van Venlo begonnen de cumuli al fel te minderen; 17u was ondertussen ook al net gepasseerd... Daar een pomp genomen en ging terug tot 1800 m vanaf daar en zagen we ook dat we nog maar een paar pompen nodig hadden om terug lokaal te geraken. We zagen nog genoeg opties voor ons dus dit zag er heel goed uit! Ter hoogte van Zwartberg waren we al quasi lokaal. Een paar km noord van Borgloon nog 200 m gewonnen om een mooi circuit te kunnen maken. En klaar was de proef om 18u16! :)
Wat een ervaring!
Uiteindelijk ook nooit in de problemen gekomen door plaatvorming -> nooit onder de 1000 m geweest, buiten ter hoogte van Venlo op 900 m maar daar een mooie pomp kunnen pakken. Gemiddelde snelheid is geen 86 km/h zoals vermeld in de statistieken maar 94 km/h (start om 12u36 tot 18u16 en 530 km) want in de statistieken wordt het halfuur meegerekend terwijl we lokaal in een straal van 3 km zaten te prutsen om op hoogte te geraken en weg te geraken. Gevlogen zonder water.
Volgens WeGlide heeft Geert De Palmenaer blijkbaar in ons gat gehangen op de terugweg een stuk achter Borkenberge tot helemaal voorbij Venlo, oftewel 120 km lang 🤣🤣 |
Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:
GGA actief; xpdr 7000 in NL; Niederrhein xpdr 6101 & radio 119.110
IGC File gegevens:
133 Declaratie onvolledig (gecheckt)
Scoring versie: 19.03
LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum: 06/08/2022
Piloot:
Zweefvliegtuig: D-2410
Toestel type: DUO DISCUS Klasse: DOUBLESEATER
Logger type: LX Navigation d.o.o. s/n: a23
Logger file: 2022-08-06-LXV-A23-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold: 300
SAMENVATTING
Vluchttijd : 06:20:40
Duurvlucht : 06:16:43
Vrije vlucht : 532.1 km
Fasttrack : 110.7 kmh
Opgegeven proef: 503.8 km
Driehoek : 104.5 km
Hoogtewinst : 1458.0 m
VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
EBTN Goetsenhoven BeNeLux: JA
Vertrekpunt
pos.: 50°46.770'N 4°57.124'E
tijd: 10:02:02 UTC
alti: -63 m
Ontkoppelpunt
pos.: 50°46.772'N 4°59.103'E = 90° 2.3 km van vertrek
tijd: 10:05:59 UTC
alti: 477 m
Landingspunt
pos.: 50°46.941'N 4°57.598'E = 60° 0.6 km van vertrek
tijd: 16:22:42 UTC
alti: -52 m
Afstand take-off tot landing: 0.6
Totale vluchtduur: 06:20:40
Motorgebruik
aantal keren: 0
VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
Start : 50°47.243'N 4°54.453'E @ 10:18:33 UTC, 689 m
punt 1: 50°52.475'N 5°26.367'E @ 11:12:49 UTC, 1243 m
punt 2: 52°12.932'N 7°25.884'E @ 13:30:47 UTC, 992 m
punt 3: 52°15.451'N 7°43.026'E @ 13:44:56 UTC, 1619 m
punt 4: 52°09.684'N 7°14.583'E @ 14:04:01 UTC, 1572 m
punt 5: 51°43.977'N 7°04.747'E @ 14:28:51 UTC, 1607 m
Finish: 50°44.950'N 4°54.604'E @ 16:15:50 UTC, 596 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
been 1: 38.7 km 75° @ 42.8 km/h
been 2: 203.3 km 42° @ 88.4 km/h
been 3: 20.1 km 76° @ 85.1 km/h
been 4: 34.1 km 252° @ 107.3 km/h
been 5: 49.0 km 193° @ 118.4 km/h
been 6: 186.9 km 235° @ 104.8 km/h
Afgelegde afstand: 532.1 km
Duur: 05:57:17
Gemiddelde snelheid: 89.4 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 3.3 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 4.5 km
Starthoogte: 350.0 m
Finishhoogte: 596.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht: -246 m
Totale score afstand: 532.1 km
BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur
Startpunt
pos.: 52°12.254'N 7°27.873'E = 47° 235.7 km van vertrek
tijd: 13:55:01 UTC
alti: 1428 m
Finishpunt
pos.: 50°50.246'N 5°21.058'E = 77° 28.8 km van vertrek
tijd: 15:55:01 UTC
alti: 1260 m
Grootste afstand in 2 uur: 221.4 km
Beste snelheid in 2 uur: 110.7 km/h
Hoogteverlies: 168 m
OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 503.8 km GELDIG
vertrek: 0°00.000'N 0°00.000'E
start: 1GOET 50°46.950'N 4°57.450'E
punt 1: IBBENBUEREN 52°15.433'N 7°42.700'E 251.9 km 48°
finish: 1GOET 50°46.950'N 4°57.450'E 251.9 km 230°
landing: 0°00.000'N 0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
start: 1GOET @ 10:22:18 UTC, 561 m
punt 1: IBBENBUEREN @ 13:44:52 UTC, 1619 m : 251.9 km 74.6 km/h
finish: 1GOET @ 16:13:15 UTC, 753 m : 251.9 km 101.9 km/h
Proef GELUKT
Afgelegde afstand: 503.8 km
Duur van de proef: 05:50:57
Gemiddelde snelheid: 86.1 km/h
Start hoogte: 350 m
Hoogte passeren start: 561 m
Hoogte passeren finish: 753 m
Hoogteverlies over proef: -403 m
Totale score afstand: 503.8 km
DRIEHOEK ANALYSE
Been 0: 46.0 km
Been 1: 29.3 km
Been 2: 29.3 km
Totaal: 104.5 km
DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
begin: 10:05:59 UTC
einde: 16:22:42 UTC
duur: 06:16:43
HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
laag punt: 350 m @ 10:13:29 UTC
hoog punt: 1808 m @ 15:44:27 UTC
hoogtewinst: 1458 m
CHARRONDE ANALYSE
Eerste punt: 14:03:59 bearing 52.6°
Tweede punt: 16:15:54 bearing 119.4°
Totale hoek: 66.8°
MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Declaratie onvolledig (gecheckt)
Rekentijd 10201
Jan WAUMANS op 08-08-2022 om 22:31 Bravo mannen!
Deze proef wissen uit de database Deze proef wijzigen Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen... |