BERICHT VAN DE JURY

10-10-2023 -- Seizoen 2024 is geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

30-07-2024 -- We ondervinden de laatste maanden regelmatig problemen met lange vluchten. Met een loggerinterval van 1 seconde loopt de bestandsgrootte op, en dit heeft ook gevolgen voor de verwerkingstijd door het algoritme. Voor dit soort proeven kan het tot 3 minuten of meer duren alvorens het resultaat berekend is.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

10-04-2024 -- Joris GERNAEY & WIM AKKERMANS -- 2163,3 punten

Database gegevens:

Datum: 10-04-2024 Type proef: VV
Toestel: Arcus M Immatriculatie: PH-1496
Handicapfactor: 120 Klasse: Motor
Piloot: Joris GERNAEY Club: LV
Afstand: 649 km Score: 2163,3 pt
Vertrekpunt: EBKH Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot: WIM AKKERMANS
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Eerste thermische vlucht met de Arcus. Leuke dag samen met Wim op stap vanop Keiheuvel. Bedankt voor de gastvrijheid en gezelligheid! We wilden het maximale uit de dag halen. Maximaal moeilijk zo bleek meermaals gedurende de dag. Tijdens het monteren loste de overcast snel op en toen we de aanhanger ingeruimd en weggezet hadden stonden de eerste cumuli al aan de hemel, waardoor Wim toch ineens nerveus ongeduldig werd. Snel instappen, motor aan en zelfstart vanop het Balense gras. Vroem! Te laat gestart, maar wel weg voor de sleepkist op de strip verscheen. De basis was direct voldoende hoog, maar ondanks de perfect uitziende wolkjes bleken de stijgwaarden toch tegen te vallen, en dat gold voor een groot gedeelte van de dag. Wellicht speelden veel vocht en een forse wind de spelbrekers. Eerst richting Venlo met hulp van Kleine Brogel Approach en onder de Eindhoven TMA. Startlijn en eerste keerpunt bij Venlo bleken moeilijk te bereiken, dus verandert de strategie snel naar een vrije afstand. Geen enkel plan overleeft blijkbaar het eerste contact met de werkelijkheid. Na Venlo sturen we het puntige deel van de romp richting Zuid, naar de Eiffel. "Dat is hier altijd een slecht stuk." hoor ik meermaals achter me. Ik zal het nog moeten geloven ook. Een uur later zijn we pas 60km opgeschoten naar het Zuiden. Gelukkig gaat het beter eens we de heuvels in kunnen. Doordat de afscherming onze weg naar het Oosten blokkeert gaan we Zuid door richting Saarbrucken, maar bij Trier vliegen we onszelf onhandig vast tussen de Luxemburg TMA, Spangdahlem, Bitburg, en de Moezel waardoor we weer laag komen te zitten. Verder Zuid zien de wolkjes er erg rafelig uit, waardoor we besluiten om te keren, terug het betere weer in boven de Eiffel. Eens weer terug in het vlakland bij Eschweiler maakt het traject richting Venlo z'n reputatie weer waar, en langzaam begint het weer uit te drogen (zoals voorspeld). We twijfelen nog even om de corridor tussen Keulen en Dusseldorf in te duiken, maar besluiten toch door te gaan en draaien Noord van Dusseldorf richting Borkenberge. Hier en daar komen we toch sterk stijgen tegen en met de wind in de rug halen we Borkenberge snel. Dan blijft de taak om tegen de wind weer terug op de Kei te geraken. De voorspellingen voor het einde van de thermiek bleken toch iets te optimistisch. Richting Venlo staan er steeds minder wolkjes en is het echt werken. Verder naar Budel is de lucht nagenoeg dood en blijkt Keiheuvel net buiten bereik. De synthetische brandstof wordt aangewendt, en levert de nodige energie om net op tijd voor de levering van de pizzas weer op Keiheuvel te landen. Bedankt Sofie voor de ondersteuning, en Pieter en Rik voor het samen vliegen!

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Kleine Brogel app 134.480 klaring door TMA en CTR. Dutch Mil 132.350 met SQ7000. EHTSA1B niet actief. Para Dahlemer Binz 130.085. Spangdahlem Tower 122.2 en Bitburg Para 118.705. Norvenich Tower 136.205. Niederrhein TMZ 119.110 en SQ6101. Terugkeer na ops hrs EBBL.

Blog/fotos:
Igc-file: 2024-04-10-LXV-B1E-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 10-04-2024
Weerkaart: Weerkaart van 10-04-2024



IGC File gegevens:

Scoring versie: 20.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   10/04/2024
Piloot:         JORIS GERNAEY
Zweefvliegtuig: PH-1496
Toestel type:   ARCUS M    Klasse: DOUBLESEATER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: b1e
Logger file:    2024-04-10-LXV-B1E-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 08:18:44
Duurvlucht     : 07:55:07
Vrije vlucht   :  649.0 km
Fasttrack      :  110.9 kmh
Driehoek       :  501.8 km
Hoogtewinst    : 1499.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBKH  Keiheuvel        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 51°10.975'N   5°13.668'E
    tijd: 08:26:07 UTC
    alti: -96 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 51°11.159'N   5°16.078'E =  83° 2.8 km van vertrek
    tijd: 08:30:42 UTC
    alti: 518 m
Landingspunt 
    pos.: 51°10.784'N   5°13.077'E = 243° 0.8 km van vertrek
    tijd: 16:44:51 UTC
    alti: -103 m
Afstand take-off tot landing: 0.8
Totale vluchtduur: 08:18:44
Motorgebruik
    aantal keren: 2
    totale motortijd: 10.0 min

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  51°11.203'N   5°15.846'E  @ 08:30:56 UTC,   492 m
    punt 1:  51°20.654'N   6°14.156'E  @ 09:10:20 UTC,   520 m
    punt 2:  49°47.565'N   6°37.734'E  @ 11:33:23 UTC,   694 m
    punt 3:  51°16.383'N   6°15.011'E  @ 13:32:21 UTC,   999 m
    punt 4:  51°45.593'N   6°51.356'E  @ 14:05:03 UTC,  1034 m
    punt 5:  51°48.390'N   7°15.816'E  @ 14:18:33 UTC,   770 m
    Finish:  51°13.780'N   5°28.170'E  @ 16:25:49 UTC,   155 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   70.1 km  75° @ 106.7 km/h
    been 2:  174.8 km 171° @  73.3 km/h
    been 3:  166.8 km 351° @  84.1 km/h
    been 4:   68.6 km  38° @ 125.8 km/h
    been 5:   28.6 km  79° @ 127.1 km/h
    been 6:  140.1 km 243° @  66.0 km/h
Afgelegde afstand:                   649.0 km
Duur:                                07:54:53
Gemiddelde snelheid:                 82.0 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 2.6 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 17.7 km
Starthoogte:                         515.0 m
Finishhoogte:                        155.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          360 m
Totale score afstand:                649.0 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    50°09.169'N   6°34.842'E = 140° 149.3 km van vertrek
    tijd:    12:17:07 UTC
    alti:    1435 m
Finishpunt
    pos.:    51°48.937'N   7°13.582'E =  62° 155.6 km van vertrek
    tijd:    14:17:07 UTC
    alti:    772 m
Grootste afstand in 2 uur: 221.7 km
Beste snelheid in 2 uur:   110.9 km/h
Hoogteverlies:             663 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 645.8 km  GELDIG
    vertrek:                     0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   ACHELSE KLUIS SO   51°17.901'N   5°29.299'E
    punt 1:  VEN FIN VENLO      51°21.834'N   6°12.416'E    50.6 km  81°
    punt 2:  NEUSTRASBURG SX    50°06.934'N   6°31.934'E   140.8 km 171°
    punt 3:  GIE 08ZL GIESSEN   50°36.197'N   8°43.337'E   165.0 km  70°
    punt 4:  KERPEN EIFEL SX    50°18.492'N   6°43.583'E   145.5 km 258°
    finish:  KEI FIN KEIHEUVE   51°10.849'N   5°13.216'E   144.0 km 313°
    landing:                     0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   ACHELSE KLUIS SO   @ 08:43:20 UTC,   567 m
    punt 1:  VEN FIN VENLO      @ 14:36:03 UTC,  1136 m :   50.6 km    8.6 km/h
    punt 2:  NEUSTRASBURG SX    niet gerond
    afbreekpunt: 51°15.241'N   5°41.551'E  @ 16:15:01 UTC, 693 m : 0.9 km 0.5 km/h
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        51.5 km
Duur van de proef:        07:31:41
Gemiddelde snelheid:      6.8 km/h
Start hoogte:             357 m
Hoogte passeren start:    567 m
Hoogte aan break-punt:    693 m
Hoogteverlies over proef: -336 m
Totale score afstand:     51.5 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:  154.4 km
Been 1:  206.9 km
Been 2:  140.5 km
Totaal:  501.8 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 08:30:42 UTC
    einde: 16:25:49 UTC
    duur:  07:55:07

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     288 m @ 09:27:06 UTC
    hoog punt:    1787 m @ 12:26:55 UTC
    hoogtewinst:  1499 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 08:40:24  bearing 58.8°
    Tweede punt: 11:30:43  bearing 128.8°
    Totale hoek: 70.0°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 10180

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2024 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs