BERICHT VAN DE JURY

10-10-2023 -- Seizoen 2024 is geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

30-07-2024 -- We ondervinden de laatste maanden regelmatig problemen met lange vluchten. Met een loggerinterval van 1 seconde loopt de bestandsgrootte op, en dit heeft ook gevolgen voor de verwerkingstijd door het algoritme. Voor dit soort proeven kan het tot 3 minuten of meer duren alvorens het resultaat berekend is.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

09-05-2024 -- Dries VAN GESTEL -- 653,2 punten

Database gegevens:

Datum: 09-05-2024 Type proef: WW
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 175.65 km Score: 653,2 pt
Vertrekpunt: EBWE Wedstrijd: JA
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Kempencup dag1 met direct enkele belangrijke lessen voor mezelf: 1) beter naar de meteo briefing luisteren 2) soms moet je op een wedstijd ook gewoon vroeg starten 3) misschien toch maar eens de muggenpoetsers installeren. Zonder veel na te denken klaar gemaakt en voor ik het wist was het aan mij voor de sleep. Het was direct duidelijk dat het zicht vandaag niet goed ging zijn, de eerst bellen vond ik ook niet echt overtuigend. Met mooite kreeg ik maar wat hoogte gewonnen. Eens iets of wat op hoogte dag ik de eerste starten. Het OBGN/BK in mijn achterhoofd waar ik steeds een van de eerste starters was omdat het wachten niet mijn ding was, deze keer toch eens voorgenomen om wat langer te wachten. Alleen wat bleek, vandaag gingen de meeste vrij snel door de start. Krijg je als je niet goed naar de meteo gekeken hebt. Iets later zat ik ook op net geen 500m vlak bij weelde, ook niet het moment om af te vliegen. Meer nog met de hooge bewolking die nu echt een pak was en geen zwever meer in de buurt dacht ik even dat ik erdoor ging zakken. Dat gebeurde niet maar betekende wel dat het heel de proef helemaal op mezelf was. Zeer voorzichting vertrokken want bij weelde was het op dat moment geen weelde. Eerste trage stap bij arendonk, daarna werd het wat beter. Keerpunt gerond, paar keer even moeten zoeken achter de bel, en dan tweede keerpunt. De weg terug leek het hoger maar de bovenbewolking was er niet minder op geworden. Gelukkig vond ik bij Budel de eenzame 1400m bel. Daarna kwam ik niks meer tegen om in te draaien en werd het dus een gedwongen final glide. Geen muggenpoetsers, en dan maar tegen max finess naar huis. Gelukkig droegen enkele stukken waardoor ik het net haalde.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Luchtruim volgens wedstrijdbriefing. Transponder 7000

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/389829
Igc-file: 2024-05-09-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 09-05-2024
Weerkaart: Weerkaart van 09-05-2024



IGC File gegevens:

307 Te kort been: finish punt gecorrigeerd
312 Declaratie na begin van vlucht

Scoring versie: 20.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   09/05/2024
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2024-05-09-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 03:29:53
Duurvlucht     : 03:24:19
Vrije vlucht   :  178.6 km
Fasttrack      :   81.0 kmh
Driehoek       :  175.8 km

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBWE  Weelde        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 51°23.547'N   4°57.020'E
    tijd: 10:49:49 UTC
    alti: -105 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 51°22.744'N   4°59.261'E = 120° 3.0 km van vertrek
    tijd: 10:53:53 UTC
    alti: 516 m
Landingspunt 
    pos.: 51°23.515'N   4°56.888'E = 249° 0.2 km van vertrek
    tijd: 14:19:42 UTC
    alti: -94 m
Afstand take-off tot landing: 0.2
Totale vluchtduur: 03:29:53
Motorgebruik
    aantal keren: 1
    totale motortijd: 1.3 min

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 6
    Start :  51°23.817'N   4°50.423'E  @ 11:13:21 UTC,   547 m
    punt 1:  51°15.615'N   5°09.984'E  @ 12:25:20 UTC,   858 m
    punt 2:  51°02.601'N   5°16.957'E  @ 12:40:34 UTC,   693 m
    punt 3:  51°14.372'N   5°54.895'E  @ 13:26:42 UTC,   826 m
    punt 4:  51°13.366'N   5°13.637'E  @ 14:01:30 UTC,   866 m
    Finish:  51°22.961'N   4°54.579'E  @ 14:15:47 UTC,   264 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   27.3 km 124° @  22.8 km/h
    been 2:   25.5 km 161° @ 100.3 km/h
    been 3:   49.3 km  63° @  64.2 km/h
    been 4:   48.1 km 268° @  82.9 km/h
    been 5:   28.4 km 309° @ 119.3 km/h
Afgelegde afstand:                   178.6 km
Duur:                                03:02:26
Gemiddelde snelheid:                 58.7 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 7.7 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 3.0 km
Starthoogte:                         478.0 m
Finishhoogte:                        264.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          214 m
Totale score afstand:                178.6 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    51°24.454'N   4°57.199'E =   7° 1.7 km van vertrek
    tijd:    12:10:14 UTC
    alti:    762 m
Finishpunt
    pos.:    51°19.257'N   5°02.471'E = 142° 10.2 km van vertrek
    tijd:    14:10:14 UTC
    alti:    516 m
Grootste afstand in 2 uur: 162.0 km
Beste snelheid in 2 uur:    81.0 km/h
Hoogteverlies:             246 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 170.6 km  NIET GELDIG
Te kort been: finish punt gecorrigeerd
Declaratie na begin van vlucht
    vertrek:                  0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   WEELDE 07       51°22.870'N   4°54.250'E
    punt 1:  VOORT           51°02.121'N   5°19.540'E    48.5 km 142°
    punt 2:  HEYTHUYSEN      51°14.556'N   5°54.001'E    46.3 km  60°
    punt 3:  STEVENSVENNEN   51°13.274'N   5°13.280'E    47.5 km 267°
    finish:  WEELDE 07       51°22.870'N   4°54.250'E    28.4 km 309°
    landing: WEELDE AERO     51°24.050'N   4°58.130'E

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   49.9 km
Been 1:   49.2 km
Been 2:   76.7 km
Totaal:  175.8 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 10:55:23 UTC
    einde: 14:19:42 UTC
    duur:  03:24:19

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     390 m @ 11:59:33 UTC
    hoog punt:    1357 m @ 13:45:21 UTC
    hoogtewinst:   967 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 11:12:28  bearing 24.0°
    Tweede punt: 12:42:45  bearing 75.4°
    Totale hoek: 51.4°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 3468

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2024 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs