BERICHT VAN DE JURY

10-10-2023 -- Seizoen 2024 is geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

30-07-2024 -- We ondervinden de laatste maanden regelmatig problemen met lange vluchten. Met een loggerinterval van 1 seconde loopt de bestandsgrootte op, en dit heeft ook gevolgen voor de verwerkingstijd door het algoritme. Voor dit soort proeven kan het tot 3 minuten of meer duren alvorens het resultaat berekend is.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

09-06-2024 -- Dries VAN GESTEL -- 2560,9 punten

Database gegevens:

Datum: 09-06-2024 Type proef: OP
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 688.6 km Score: 2560,9 pt
Vertrekpunt: EBWE Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Na heel lang wachten was het dit jaar/seizoen eindelijk zo ver, een goede dag die stuk op voorhand werd aangekondigd. De aanloop ernaar was wel minder fijn (met het plotse overlijden van de schoonvader vandaag juist 1 week geleden). Vliegen op de andere goede dag afgelopen vrijdag kwam hierdoor net te vroeg. Zaterdag eerst nog wat verder werken aan de verhuis om dat de eerste belangrijke stap voor de vlucht van vandaag: dag vooraf al gaan opbouwen (merci Pieter), het moest zo maar een soep zijn bij het gaan kiezen. En inderdaad waar vorige keren bij de verkiezing het vlot ging, was het nu toch wel klein half uurtje aanschuiven. Weten dat mijn toestel al klaar stond gaf toch een geruststelling. Paul kon om 10u slepen (merci Paul), dus was de target. Net niet gehaald maar goed. Ik zelf vond de wolken er in het begin niet echt top uit zien maar het vertrek ging best vlot. Eens bij keiheuvel enkel usuals tegen gekomen die ik verwacht had al verder te zijn (geen sleper daar kan een verklaring zijn). Het been met de wind voelde niet dat het vlot ging maar de getallen gavan 114kmu. Het grote doel vandaag was eindelijk Porta eens te zien vanuit Weelde. Dit stond al heel lang op mijn to do lijst. Sneller dan gedacht om 13u was ik al ginder. Maar dat maakte ook wel dat ik me afvoeg hoe vlot gaat de weg terug zijn. De anemoi gaf op momenten 38kmu wind. Lang rondkijken aan Porta deed ik niet gezien die wind. Direct ging het minder vlot. Iets voor de tweede riggel, die van Oerlinghausen, toch even op de handrem. Denkend aan het bergvliegen: wind op de helling geeft lee effect. Ik zat niet te hoog en wilde me niet aan de achterkant laten verrassen. Eerste keer dus even wat mindere bel gepakt. Vanaf daar eigenlijk meer beginnen sukkelen en ik denk, na mijn eigen na-analyse, telkens iets de vroeg op de rem gaan staan en gepakt wat er was. Hier door nooit echt onder de 900m gekomen, maar denk ik wel pak snelheid verloren. Veel zwevers kwam ik ook niet tegen. Lang dacht ik dat ik de proef nog wel ging rond vliegen, totdat ik zag dat ik mijn snelheid op het lange been terug niet veel on opkrikken. Het werd blauw aan venlo maar genoeg Noord blijven kan het toch nog via Cu. Zonder veel echt problemen naar Zonhoven, allen wat te traag. Retie ronden ging ook nog en vervolgens bij keiheuvel terug wat hoogte. Nog steeds dacht ik dat het wel nog ging lukken. 1500m bij leopoldsbrug om nog naar zutendaal te gaan en terug naar weelden. Wist ik toen dat het zo'n beetje laatste echt bel ging zijn. Misschien laten vangen door niet terug over zwartberg te gaan maar bij zonhoven werd het duidelijk dat sanicol halen er zo niet meer in zat. Wilde als het nodig was moter trekken boven veilig gebied en dus maar naar kiewit gevlogen. Jammer genoeg niet meer kunnen aanpikken. 1 keer motor was niet genoeg, de tegenwind was te sterk en dus was een tweede keer nodig. Maar daarvoor is die tenslotte gekocht, al had ik graag gewoon voor het symbolische er toch +700km van gemaakt.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Bij brogel telkens uitluisteren 134.105, nederland transponder 7000, neiderheim 6101 en uitluisteren 119.110, Munster TMZ 6104 en 129.300. Uitluisteren para gebieden muenster telgte zwartberg en andere

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/414561
Igc-file: 2024-06-09-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 09-06-2024
Weerkaart: Weerkaart van 09-06-2024



IGC File gegevens:

Scoring versie: 24.02 beta

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   09/06/2024
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2024-06-09-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  417

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 09:18:57
Duurvlucht     : 08:33:25
Vrije vlucht   :  680.3 km
Fasttrack      :  115.6 kmh
Opgegeven proef:  688.6 km
Driehoek       :  147.1 km
Hoogtewinst    : 1171.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBWE  Weelde        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 51°23.850'N   4°58.248'E
    tijd: 08:15:01 UTC
    alti: 33 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 51°23.213'N   5°01.008'E = 110° 3.4 km van vertrek
    tijd: 08:19:21 UTC
    alti: 678 m
Landingspunt 
    pos.: 51°23.939'N   4°58.565'E =  66° 0.4 km van vertrek
    tijd: 17:33:58 UTC
    alti: 39 m
Afstand take-off tot landing: 0.4
Totale vluchtduur: 09:18:57
Motorgebruik
    aantal keren: 3
    totale motortijd: 23.3 min

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  51°23.261'N   5°00.723'E  @ 08:21:43 UTC,   616 m
    punt 1:  51°10.731'N   5°12.928'E  @ 08:48:01 UTC,   946 m
    punt 2:  52°14.920'N   8°54.430'E  @ 11:16:52 UTC,  1508 m
    punt 3:  51°22.071'N   5°49.257'E  @ 14:50:13 UTC,  1361 m
    punt 4:  51°00.613'N   5°22.245'E  @ 15:25:26 UTC,  1090 m
    punt 5:  51°16.278'N   5°05.068'E  @ 15:57:14 UTC,  1008 m
    Finish:  50°55.815'N   5°34.522'E  @ 16:34:56 UTC,  1162 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   27.2 km 149° @  62.1 km/h
    been 2:  281.5 km  63° @ 113.5 km/h
    been 3:  234.3 km 246° @  65.9 km/h
    been 4:   50.7 km 218° @  86.4 km/h
    been 5:   35.3 km 326° @  66.6 km/h
    been 6:   51.2 km 138° @  81.5 km/h
Afgelegde afstand:                   680.3 km
Duur:                                08:13:13
Gemiddelde snelheid:                 82.8 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 3.1 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 67.0 km
Starthoogte:                         606.0 m
Finishhoogte:                        1162.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          -556 m
Totale score afstand:                680.3 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    51°20.362'N   6°03.908'E =  94° 76.5 km van vertrek
    tijd:    09:21:57 UTC
    alti:    1039 m
Finishpunt
    pos.:    52°13.013'N   8°45.679'E =  69° 276.8 km van vertrek
    tijd:    11:21:57 UTC
    alti:    1411 m
Grootste afstand in 2 uur: 231.2 km
Beste snelheid in 2 uur:   115.6 km/h
Hoogteverlies:             -372 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 739.7 km  GELDIG
    vertrek:                     0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   RAVELS             51°21.550'N   4°59.350'E
    punt 1:  KEIHEUVEL          51°10.852'N   5°13.245'E    25.6 km 141°
    punt 2:  PORTA WF DENKMAL   52°14.717'N   8°54.333'E   280.8 km  64°
    punt 3:  ZONHOVEN           51°00.728'N   5°22.287'E   280.5 km 242°
    punt 4:  RETIE              51°16.120'N   5°05.120'E    34.9 km 325°
    punt 5:  ZUTENDAAL KERK     50°55.900'N   5°34.400'E    50.7 km 138°
    finish:  WEELDE AERO        51°24.050'N   4°58.130'E    67.2 km 321°
    landing:                     0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   RAVELS             @ 08:31:22 UTC,   811 m
    punt 1:  KEIHEUVEL          @ 08:48:09 UTC,   930 m :   25.6 km   91.5 km/h
    punt 2:  PORTA WF DENKMAL   @ 11:17:04 UTC,  1486 m :  280.8 km  113.1 km/h
    punt 3:  ZONHOVEN           @ 15:25:49 UTC,  1111 m :  280.5 km   67.7 km/h
    punt 4:  RETIE              @ 15:57:18 UTC,  1010 m :   34.9 km   66.4 km/h
    punt 5:  ZUTENDAAL KERK     @ 16:35:04 UTC,  1134 m :   50.7 km   80.6 km/h
    finish:   WEELDE AERO        niet gerond
    afbreekpunt: 51°00.916'N   5°21.931'E  @ 16:44:08 UTC, 533 m : 16.1 km 106.5 km/h
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        688.6 km
Duur van de proef:        08:12:46
Gemiddelde snelheid:      83.8 km/h
Start hoogte:             606 m
Hoogte passeren start:    811 m
Hoogte aan break-punt:    533 m
Hoogteverlies over proef: 73 m
Totale score afstand:     688.6 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   41.2 km
Been 1:   41.2 km
Been 2:   64.7 km
Totaal:  147.1 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 08:21:04 UTC
    einde: 16:54:29 UTC
    duur:  08:33:25

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     603 m @ 09:15:10 UTC
    hoog punt:    1774 m @ 12:49:15 UTC
    hoogtewinst:  1171 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 08:21:45  bearing 34.0°
    Tweede punt: 16:34:59  bearing 87.2°
    Totale hoek: 53.2°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 10930

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2024 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs