BERICHT VAN DE JURY

10-10-2023 -- Seizoen 2024 is geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

30-07-2024 -- We ondervinden de laatste maanden regelmatig problemen met lange vluchten. Met een loggerinterval van 1 seconde loopt de bestandsgrootte op, en dit heeft ook gevolgen voor de verwerkingstijd door het algoritme. Voor dit soort proeven kan het tot 3 minuten of meer duren alvorens het resultaat berekend is.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

04-07-2024 -- Dries VAN GESTEL -- 837,3 punten

Database gegevens:

Datum: 04-07-2024 Type proef: WW
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 225.13 km Score: 837,3 pt
Vertrekpunt: EBSU Wedstrijd: JA
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Vandaag toch gevloekt dat ik geen (0 liter) water bij had. Tijl die op hetzelfde pad als een wervelwind voorbij kwam terwijl ik 180kmu vloog is grote motivator om volgende keer wel te tanken!! De dag begon met nog wat werken voor het werk, net zoals gisteren. Plots kwam er bericht om toch op te bouwen maar ik geloofde er nog steeds niet in. Mijn hoofd zat veel meer bij fietsen of nog beetje werken. Als enige dus nog niet opgebouwd voor de briefing van 12u. Op de briefing gaven ze een AAT van 178km minimum omdat kleiner niet kon om de dag geldig te maken. Ook op dat moment geloofde vele niet dat dat het zo goed ging worden als het werk. Vlug, al is de relatief, de 29 ging niet vlot ineen, in de grid met onder het rijden naar de grid nog een lekkere bui over ons heen. Geen tijd voor water dus werd het leeg vliegen. Om stips 14u met de eerste zet naar boven. Eens los werd het direct duidelijk dat de straat lekker ging. Een keer uit en terug gedraaid om net op tijd aan de start terug te zijn. Als eerste gestart omdat ik hoog zat en de straat er nog stond. Tijl dacht er zelfde over en starte iets achter mijn. Op de flarm zag ik hem komen: -2km, -1km, 0km, +1km,... Het was instantaan duidelijk dat een lege zwever stuk slechter gaat onder zo'n straat dan bijna vol. Laten we zeggend dat het een goede les was! De straat ging lekker en bracht me over het grote bos. Eens bij charleville wel iets beginnen prutsen en achteraf gezien te veel zuid in de sector. Met de wind ging nog ok, maar zal al in mijn achterhoofd met het been tegen de wind. Op het eerste been al gezien dat het keerpunt binnen in het grote bos lag. Op het voorlaatste been wel wat verkeerde wegkeuze gemaakt. Zag een grote cumulus, vond dit wat te veel in het bos. Vloog wat rond om dan uiteindelijk toch bij die Cu te eindigen. Toch weer enkele minuten verloren. Daarna bel zitten draaien dat eigenlijk niet echt een bel was, weer wat minuten weg. Net vooor laatste keerpunt kwam Tijl er weer op en over. Volgen zat er niet in maar was al meer dan tevreden dat de grote al bij al nog ok was. 104.9kmu, het kan slechter. Benieuwd wat de volgende dagen nog gaan brengen qua weer.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Proef volgens wedstrijd (OBGN) formulier

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/429334
Igc-file: 2024-07-04-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 04-07-2024
Weerkaart: Weerkaart van 04-07-2024



IGC File gegevens:

Scoring versie: 24.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   04/07/2024
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2024-07-04-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 03:01:41
Duurvlucht     : 02:57:16
Vrije vlucht   :  242.8 km
Fasttrack      :  104.8 kmh
Driehoek       :  151.3 km

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBSU  St.Hubert        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 50°02.286'N   5°24.520'E
    tijd: 12:01:24 UTC
    alti: 554 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 50°01.647'N   5°20.052'E = 257° 5.4 km van vertrek
    tijd: 12:05:49 UTC
    alti: 1165 m
Landingspunt 
    pos.: 50°02.202'N   5°24.349'E = 233° 0.3 km van vertrek
    tijd: 15:03:05 UTC
    alti: 555 m
Afstand take-off tot landing: 0.3
Totale vluchtduur: 03:01:41
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  50°00.994'N   5°21.711'E  @ 12:13:53 UTC,  1325 m
    punt 1:  50°01.123'N   5°04.094'E  @ 12:38:09 UTC,  1643 m
    punt 2:  49°50.227'N   4°48.637'E  @ 13:09:13 UTC,  1152 m
    punt 3:  49°43.175'N   4°21.738'E  @ 13:36:57 UTC,  1341 m
    punt 4:  49°43.608'N   5°15.324'E  @ 14:03:23 UTC,  1396 m
    punt 5:  49°57.008'N   4°44.037'E  @ 14:39:57 UTC,  1156 m
    Finish:  50°02.235'N   5°25.200'E  @ 15:02:10 UTC,   704 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   21.0 km 271° @  52.0 km/h
    been 2:   27.4 km 223° @  52.9 km/h
    been 3:   34.8 km 248° @  75.4 km/h
    been 4:   64.4 km  89° @ 146.2 km/h
    been 5:   45.0 km 304° @  73.8 km/h
    been 6:   50.1 km  79° @ 135.4 km/h
Afgelegde afstand:                   242.8 km
Duur:                                02:48:17
Gemiddelde snelheid:                 86.6 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 4.1 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 0.8 km
Starthoogte:                         1043.0 m
Finishhoogte:                        704.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          339 m
Totale score afstand:                242.8 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    49°56.465'N   4°57.063'E = 252° 34.5 km van vertrek
    tijd:    13:01:52 UTC
    alti:    1496 m
Finishpunt
    pos.:    50°01.905'N   5°25.155'E = 133° 1.0 km van vertrek
    tijd:    15:01:52 UTC
    alti:    753 m
Grootste afstand in 2 uur: 209.6 km
Beste snelheid in 2 uur:   104.8 km/h
Hoogteverlies:             743 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 251.3 km  GELDIG
    vertrek:                       0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   HUB 1 DEPART HUB     49°60.000'N   5°20.000'E
    punt 1:  LIART                49°46.267'N   4°20.467'E    75.7 km 251°
    punt 2:  FLORENVILLE EGLISE   49°41.950'N   5°18.733'E    70.5 km  96°
    punt 3:  FUMAY                49°59.650'N   4°42.217'E    54.7 km 307°
    finish:  ST HUBERT GLD        50°02.150'N   5°24.250'E    50.4 km  84°
    landing:                       0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   HUB 1 DEPART HUB     @ 12:20:14 UTC,  1467 m
    punt 1:  LIART                niet gerond
    afbreekpunt: 49°43.309'N   4°21.880'E  @ 13:36:45 UTC, 1342 m : 70.0 km 54.9 km/h
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        70.0 km
Duur van de proef:        01:16:31
Gemiddelde snelheid:      54.9 km/h
Start hoogte:             1043 m
Hoogte passeren start:    1467 m
Hoogte aan break-punt:    1342 m
Hoogteverlies over proef: -299 m
Totale score afstand:     70.0 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   64.2 km
Been 1:   42.4 km
Been 2:   44.8 km
Totaal:  151.3 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 12:05:49 UTC
    einde: 15:03:05 UTC
    duur:  02:57:16

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     819 m @ 13:17:55 UTC
    hoog punt:    1687 m @ 13:55:04 UTC
    hoogtewinst:   868 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 13:36:55  bearing 183.8°
    Tweede punt: 15:02:18  bearing 145.0°
    Totale hoek: -38.8°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 3651

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2024 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs