BERICHT VAN DE JURY

10-10-2023 -- Seizoen 2024 is geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

30-07-2024 -- We ondervinden de laatste maanden regelmatig problemen met lange vluchten. Met een loggerinterval van 1 seconde loopt de bestandsgrootte op, en dit heeft ook gevolgen voor de verwerkingstijd door het algoritme. Voor dit soort proeven kan het tot 3 minuten of meer duren alvorens het resultaat berekend is.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

07-07-2024 -- Dries VAN GESTEL -- 30,4 punten

Database gegevens:

Datum: 07-07-2024 Type proef: WW
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 8.17 km Score: 30,4 pt
Vertrekpunt: EBSU Wedstrijd: JA
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Probleem, ik moet acteer lessen gaan volgen. Hoe kan ik anders met staal blauwe ogen en zonder verpinken morgen tegen de kampdeelnemers en bij het volgende examen als examinator overtuigend zeggen dat ik iets van zweefvliegen ken. 2 keer doorzakken is me nog nooit overkomen. Bij het aanmelden en boeken van een huisje ging ik maar vele andere er niet vanuit dat je in July de 9de reserve dag nodig ging hebben om 3 geldige dagen te krijgen. Bijgevolg was het eerste werk smorgens het huisje opruimen en pikken voor vertrek. De grid ging open om 9u maar ik kwam daarna pas aan. Direct gevolg was dat ik helemaal vooraan de open klasse in de box stond. Op dat moment lag ik er nog niet van wakker, later misschien iets meer. De proef werd een 430km quasi out en return naar zo goed als Ulrike haar ouderlijk huis. Ik had eigenlijk dus wel zin in de proef en hoopte zo een derde keer over Facingen te vliegen. Na de briefing waren de meeste piloten het er over eens dat het kwestie van snel vertrekken zou zijn. Hoge bewolking ging de thermiek afsnijden en kon voor veel roet in het eten gooien. Om 11 uur starte het sleepbedrijf onder in mijn ogen niet de meest belovende hemel, tenmiste recht boven st hubert. Naar het oosten zag het er al wel goed uit. Eens los vond ik geen stijgen, enkel traag of uitgesteld zakken. Mogelijk maak ik de fout of te snel richting het veld terug te kruipen maar met 500m sleephoogte van het veld was er niet zo veel opties. De wind op de st hubert heuvel gaf nog wat helling stijgen maar de bel die echt door brak vond ik niet. Stuk boven mij vonden ze het stijgen wel. Na nog even aandringen was het doorzakken #1 een feit. Geen erg op zich, er waren er nog die doorzakte. Ondertussen was de hele open klasse al opgesleept en de startlijn reeds open toen ik aan de tweede sleep begon. Samen daarmee was de hoge bewolking komen opzetten en opnieuw naar mijn gevoel de thermiekkraan dicht gezet. Op de flarm zag ik nog net ZVE en LC die net vertrokken waren en hoopte dus dat het nog goed kwam. na het los koppelen vond ik weer niet direct het goede stijgen en viel in dezelfe gewoonte van de vlucht ervoor, vliegen naar de heuvelrug die in de wind lag. Daar kon ik deze keer wel wat hoogte winnen net genoeg om naar de startlijn te vliegen. Die was 8km weg. Kon de start nemen maar op de hele heen en terugweg niet echt iets gevonden. Of ik heb echt de verkeerde keuze gemaakt of de hoge bewolking moet toch op dat moment al te veel de thermiek hebben afgesneden. Iets na mij kwam ook een andere 15m van wereldklasse laden. Jammer voor hem maar op een manier voor mij een soort van geruststelling. Zweefvlieggedachten kunnen soms pervers zijn. Een derde keer vertrekken had geen zin meer. De desillutie was een feit. Voor mezelf heb ik wel een "verklaring" zowel voor de eerste als de 3de vliegdag, maar toch voelt het niet fijn. Om een winnaar te hebben moet er ook iemand laatst zijn. Maar het is ook een stukje de manier waarop. Veel meer dan de eerste dag vond ik het zuur om niet vertrokken te zijn/geraakt. Snel gaan er dan gedachten van: is BK/wedstrijd vliegen wel iets voor mij? Misschien moet er gewoon mee stoppen. De goede momenten motiveren, de misteren remmen af. Toch nog eens goed bedenken wat ik de volgende jaren ga en wil doen.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Volgens wedstrijd luchtruim

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/430877
Igc-file: 2024-07-07-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 07-07-2024
Weerkaart: Weerkaart van 07-07-2024



IGC File gegevens:

Scoring versie: 24.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   07/07/2024
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2024-07-07-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 00:41:09
Duurvlucht     : 00:38:48

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBSU  St.Hubert        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 50°02.242'N   5°24.412'E
    tijd: 09:59:34 UTC
    alti: 528 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 50°00.803'N   5°23.031'E = 212° 3.1 km van vertrek
    tijd: 10:01:55 UTC
    alti: 1016 m
Landingspunt 
    pos.: 50°02.191'N   5°24.384'E = 199° 0.1 km van vertrek
    tijd: 10:40:43 UTC
    alti: 525 m
Afstand take-off tot landing: 0.1
Totale vluchtduur: 00:41:09
Motorgebruik
    aantal keren: 0

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 437.6 km  GELDIG
    vertrek:                     0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   HUB 7 DEPART HUB   50°02.500'N   5°16.000'E
    punt 1:  ROBERVILLE PONT    50°26.850'N   6°07.383'E    76.0 km  53°
    punt 2:  WEILBURG SCHLOSS   50°29.133'N   8°15.667'E   151.9 km  88°
    finish:  ST HUBERT GLD      50°02.150'N   5°24.250'E   209.8 km 257°
    landing:                     0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start: NIET GEROND
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        0.0 km
Duur van de proef:        00:00:00
Gemiddelde snelheid:      0.0 km/h
Start hoogte:             0 m
Hoogte passeren start:    1016 m
Hoogte aan break-punt:    0 m
Hoogteverlies over proef: 0 m
Totale score afstand:     0.0 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 10:01:55 UTC
    einde: 10:40:43 UTC
    duur:  00:38:48

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     790 m @ 10:07:12 UTC
    hoog punt:    1230 m @ 10:22:18 UTC
    hoogtewinst:   440 m

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 302

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2024 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs