Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef
Database gegevens:
Datum: |
07-07-2024 |
Type proef: |
WW |
Toestel: |
ASG 29 E 18m |
Immatriculatie: |
DKHUY |
Handicapfactor: |
121 |
Klasse: |
Motor |
Piloot: |
Dries VAN GESTEL |
Club: |
KAC |
Afstand: |
8.17 km |
Score: |
30,4 pt |
Vertrekpunt: |
EBSU |
Wedstrijd: |
JA |
Motorzwever: |
JA |
Copiloot: |
|
Status Proef: |
Gevalideerd |
IGC validatie |
ok |
Opmerkingen: | EW Serienummer: | |
Probleem, ik moet acteer lessen gaan volgen. Hoe kan ik anders met staal blauwe ogen en zonder verpinken morgen tegen de kampdeelnemers en bij het volgende examen als examinator overtuigend zeggen dat ik iets van zweefvliegen ken. 2 keer doorzakken is me nog nooit overkomen.
Bij het aanmelden en boeken van een huisje ging ik maar vele andere er niet vanuit dat je in July de 9de reserve dag nodig ging hebben om 3 geldige dagen te krijgen. Bijgevolg was het eerste werk smorgens het huisje opruimen en pikken voor vertrek. De grid ging open om 9u maar ik kwam daarna pas aan. Direct gevolg was dat ik helemaal vooraan de open klasse in de box stond. Op dat moment lag ik er nog niet van wakker, later misschien iets meer.
De proef werd een 430km quasi out en return naar zo goed als Ulrike haar ouderlijk huis. Ik had eigenlijk dus wel zin in de proef en hoopte zo een derde keer over Facingen te vliegen.
Na de briefing waren de meeste piloten het er over eens dat het kwestie van snel vertrekken zou zijn. Hoge bewolking ging de thermiek afsnijden en kon voor veel roet in het eten gooien. Om 11 uur starte het sleepbedrijf onder in mijn ogen niet de meest belovende hemel, tenmiste recht boven st hubert. Naar het oosten zag het er al wel goed uit.
Eens los vond ik geen stijgen, enkel traag of uitgesteld zakken. Mogelijk maak ik de fout of te snel richting het veld terug te kruipen maar met 500m sleephoogte van het veld was er niet zo veel opties. De wind op de st hubert heuvel gaf nog wat helling stijgen maar de bel die echt door brak vond ik niet. Stuk boven mij vonden ze het stijgen wel. Na nog even aandringen was het doorzakken #1 een feit. Geen erg op zich, er waren er nog die doorzakte.
Ondertussen was de hele open klasse al opgesleept en de startlijn reeds open toen ik aan de tweede sleep begon. Samen daarmee was de hoge bewolking komen opzetten en opnieuw naar mijn gevoel de thermiekkraan dicht gezet. Op de flarm zag ik nog net ZVE en LC die net vertrokken waren en hoopte dus dat het nog goed kwam. na het los koppelen vond ik weer niet direct het goede stijgen en viel in dezelfe gewoonte van de vlucht ervoor, vliegen naar de heuvelrug die in de wind lag. Daar kon ik deze keer wel wat hoogte winnen net genoeg om naar de startlijn te vliegen. Die was 8km weg. Kon de start nemen maar op de hele heen en terugweg niet echt iets gevonden. Of ik heb echt de verkeerde keuze gemaakt of de hoge bewolking moet toch op dat moment al te veel de thermiek hebben afgesneden. Iets na mij kwam ook een andere 15m van wereldklasse laden. Jammer voor hem maar op een manier voor mij een soort van geruststelling. Zweefvlieggedachten kunnen soms pervers zijn.
Een derde keer vertrekken had geen zin meer. De desillutie was een feit. Voor mezelf heb ik wel een "verklaring" zowel voor de eerste als de 3de vliegdag, maar toch voelt het niet fijn. Om een winnaar te hebben moet er ook iemand laatst zijn. Maar het is ook een stukje de manier waarop. Veel meer dan de eerste dag vond ik het zuur om niet vertrokken te zijn/geraakt. Snel gaan er dan gedachten van: is BK/wedstrijd vliegen wel iets voor mij? Misschien moet er gewoon mee stoppen. De goede momenten motiveren, de misteren remmen af. Toch nog eens goed bedenken wat ik de volgende jaren ga en wil doen. |
Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:
Volgens wedstrijd luchtruim
IGC File gegevens:
Scoring versie: 24.02
LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum: 07/07/2024
Piloot: DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type: ASG 29E 18M Klasse: 18-METER
Logger type: LX Navigation d.o.o. s/n: aw0
Logger file: 2024-07-07-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold: 300
SAMENVATTING
Vluchttijd : 00:41:09
Duurvlucht : 00:38:48
VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
EBSU St.Hubert BeNeLux: JA
Vertrekpunt
pos.: 50°02.242'N 5°24.412'E
tijd: 09:59:34 UTC
alti: 528 m
Ontkoppelpunt
pos.: 50°00.803'N 5°23.031'E = 212° 3.1 km van vertrek
tijd: 10:01:55 UTC
alti: 1016 m
Landingspunt
pos.: 50°02.191'N 5°24.384'E = 199° 0.1 km van vertrek
tijd: 10:40:43 UTC
alti: 525 m
Afstand take-off tot landing: 0.1
Totale vluchtduur: 00:41:09
Motorgebruik
aantal keren: 0
OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 437.6 km GELDIG
vertrek: 0°00.000'N 0°00.000'E
start: HUB 7 DEPART HUB 50°02.500'N 5°16.000'E
punt 1: ROBERVILLE PONT 50°26.850'N 6°07.383'E 76.0 km 53°
punt 2: WEILBURG SCHLOSS 50°29.133'N 8°15.667'E 151.9 km 88°
finish: ST HUBERT GLD 50°02.150'N 5°24.250'E 209.8 km 257°
landing: 0°00.000'N 0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
start: NIET GEROND
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand: 0.0 km
Duur van de proef: 00:00:00
Gemiddelde snelheid: 0.0 km/h
Start hoogte: 0 m
Hoogte passeren start: 1016 m
Hoogte aan break-punt: 0 m
Hoogteverlies over proef: 0 m
Totale score afstand: 0.0 km
DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
begin: 10:01:55 UTC
einde: 10:40:43 UTC
duur: 00:38:48
HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
laag punt: 790 m @ 10:07:12 UTC
hoog punt: 1230 m @ 10:22:18 UTC
hoogtewinst: 440 m
MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 302
Deze proef wissen uit de database Deze proef wijzigen Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen... |