BERICHT VAN DE JURY

10-10-2023 -- Seizoen 2024 is geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

30-07-2024 -- We ondervinden de laatste maanden regelmatig problemen met lange vluchten. Met een loggerinterval van 1 seconde loopt de bestandsgrootte op, en dit heeft ook gevolgen voor de verwerkingstijd door het algoritme. Voor dit soort proeven kan het tot 3 minuten of meer duren alvorens het resultaat berekend is.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

14-07-2024 -- Dries VAN GESTEL -- 1415,8 punten

Database gegevens:

Datum: 14-07-2024 Type proef: OP
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 380.7 km Score: 1415,8 pt
Vertrekpunt: EBWE Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Na gisteren de ophaling van Ulrike in Frankfurt was het vandaag de bedoeling om km te maken met de zwever. Zoals zo vaak, veel te vaak, te laat op het veld om rustig nog water te kunnen tanken. Na de briefing van 10u, onder de Cu die er al stonden opgebouwd en dus maar besloten om leeg te vliegen en vultijd in te ruilen voor vliegtijd. Of dat met de voorspelde wind de goede keuze was weet ik achteraf gezien niet. Al moet ik er wel direct bij zeggen dat op het eerste been ik ook wel niet, ook al was ik leeg, direct het goede stijgen te pakken kreeg. De inspiratie voor een bepaalde proef was er niet, enkel dat de meteo tegen 16u bovenbewolking en afscherming van de thermiek ga. Vandaar maar besloten om op de terug weg een keerpunt achter eindhoven te leggen zodat ik in Duitsland kon beslissen om langs noord of zuid terug te komen. Direct na de start was het duidelijk dat er toch wel wat wind stond. De Anemoi gaf op momenten zelfs 37kmu. Het eerste been haaks op de wind ging niet denderend. Het tweede met de wind mee gezien de wind wel, maar het geode stijgen kreeg ik maar niet te pakken. Daarnaast vloog ik denk ik nog te veel als een dweile. Bart rolde me dus op en aanpikken kwam er ook niet van (hij had zijn 100l nog wel bij). We speelde elkaar kwijt en besloot dan maar een andere pad te kiezen, dat leek met de beste optie om nog samen te geraken. De dikke wolk gaf niet direct en dus terug bijkomen kwam er niet van. Gelukkig stond bij het keren en toch wel wat oplijning die het terug komen hielp. De sateliet gaf echter minder goede vooruitzichten. De voorspelling leek de kloppen en de hoge bewolking was ondertussen als een heel stuk in belgie. Bart was iets voor en gaf al aan dat achter venlo het er niet goed uit zag. En inderdaad. Een volledig overcast hemel met hier een daar een aftekening. Wonderwel vond je daaronder soms een bel maar die ging niet hoog. Op dat moment dat ik dat het motor ging worden in nederland en niet dat ik het nog ver ging uitzingen. Wat gedopper en het bleef nog gaan. Uiteindelijk werd het toch te lastig en dan maar belist om richting Keiheuvel te vliegen. Als het ergens pompt is het daar en als het dan motor werd liever boven een vliegveld. En zo geschiede. Geen erg, blij dat het gewoon nog eens wat overland kilometers waren. Geland om 17u40 samen met bart (die nog een vliege tussentop deed in keiheuvel) op een leeg vliegveld. Qua termiekeren, nota aan mezelf: heb het idee dat bij de 29 het koortje echt in het midden moet houden en niet klein beetje naar buiten in de thermiek. Om dit te bekomen beetje meer voet naar binnen. Net iets anders dan bij de LS6, maar het leek me beter (althans vandaag).

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Brogel uitluisteren. Transponder 7000. Bij neiderhein 6101 119.110, en ze hebben mij effectief opgeroepen (weeral). Bij terugkomen Eindhoven departure (132.530) opgeroepen om stukje door TMA te gaan.

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/436292
Igc-file: 2024-07-14-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 14-07-2024
Weerkaart: Weerkaart van 14-07-2024



IGC File gegevens:

Scoring versie: 24.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   14/07/2024
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2024-07-14-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  311

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 06:06:44
Duurvlucht     : 05:44:31
Vrije vlucht   :  410.1 km
Fasttrack      :   99.1 kmh
Opgegeven proef:  380.7 km

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBWE  Weelde        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 51°23.870'N   4°58.234'E
    tijd: 09:34:16 UTC
    alti: 18 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 51°23.694'N   4°57.373'E = 252° 1.0 km van vertrek
    tijd: 09:35:06 UTC
    alti: 644 m
Landingspunt 
    pos.: 51°23.929'N   4°58.515'E =  71° 0.3 km van vertrek
    tijd: 15:41:00 UTC
    alti: 22 m
Afstand take-off tot landing: 0.3
Totale vluchtduur: 06:06:44
Motorgebruik
    aantal keren: 2
    totale motortijd: 11.1 min

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  51°25.816'N   4°56.774'E  @ 09:43:02 UTC,   816 m
    punt 1:  51°00.273'N   5°21.069'E  @ 10:32:47 UTC,   986 m
    punt 2:  51°54.410'N   7°24.504'E  @ 12:16:47 UTC,  1127 m
    punt 3:  51°32.892'N   6°37.856'E  @ 13:24:31 UTC,  1342 m
    punt 4:  51°31.005'N   6°18.718'E  @ 13:41:52 UTC,  1203 m
    punt 5:  51°18.404'N   6°02.231'E  @ 14:15:18 UTC,   855 m
    Finish:  51°10.427'N   5°11.609'E  @ 15:20:33 UTC,   346 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   55.2 km 149° @  66.5 km/h
    been 2:  174.7 km  54° @ 100.8 km/h
    been 3:   66.9 km 234° @  59.3 km/h
    been 4:   22.4 km 261° @  77.5 km/h
    been 5:   30.2 km 219° @  54.2 km/h
    been 6:   60.7 km 256° @  55.9 km/h
Afgelegde afstand:                   410.1 km
Duur:                                05:37:31
Gemiddelde snelheid:                 72.9 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 4.0 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 29.4 km
Starthoogte:                         630.0 m
Finishhoogte:                        346.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          284 m
Totale score afstand:                410.1 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    51°05.725'N   5°18.176'E = 145° 40.9 km van vertrek
    tijd:    10:26:04 UTC
    alti:    953 m
Finishpunt
    pos.:    51°48.518'N   7°18.536'E =  73° 168.3 km van vertrek
    tijd:    12:26:04 UTC
    alti:    1014 m
Grootste afstand in 2 uur: 198.3 km
Beste snelheid in 2 uur:    99.1 km/h
Hoogteverlies:             -61 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 518.7 km  GELDIG
    vertrek:                      0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   WEELDE AERO         51°24.050'N   4°58.130'E
    punt 1:  ZONHOVEN            51°00.728'N   5°22.287'E    51.6 km 147°
    punt 2:  NOTTULN             51°54.400'N   7°24.330'E   172.9 km  54°
    punt 3:  MERKSPLAS KOLONIE   51°21.344'N   4°49.656'E   188.7 km 252°
    punt 4:  ZONHOVEN            51°00.728'N   5°22.287'E    53.9 km 135°
    finish:  WEELDE AERO         51°24.050'N   4°58.130'E    51.6 km 327°
    landing:                      0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   WEELDE AERO         @ 09:45:54 UTC,   769 m
    punt 1:  ZONHOVEN            @ 10:34:17 UTC,  1038 m :   51.6 km   64.0 km/h
    punt 2:  NOTTULN             @ 12:16:57 UTC,  1129 m :  172.9 km  101.0 km/h
    punt 3:  MERKSPLAS KOLONIE   niet gerond
    afbreekpunt: 51°10.557'N   5°11.662'E  @ 15:20:41 UTC, 342 m : 156.2 km 51.0 km/h
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        380.7 km
Duur van de proef:        05:34:47
Gemiddelde snelheid:      68.2 km/h
Start hoogte:             630 m
Hoogte passeren start:    769 m
Hoogte aan break-punt:    342 m
Hoogteverlies over proef: 288 m
Totale score afstand:     380.7 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   25.6 km
Been 1:   16.8 km
Been 2:   17.6 km
Totaal:   60.0 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 09:36:34 UTC
    einde: 15:21:05 UTC
    duur:  05:44:31

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     455 m @ 10:07:12 UTC
    hoog punt:    1442 m @ 13:30:07 UTC
    hoogtewinst:   987 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 09:37:56  bearing 27.9°
    Tweede punt: 10:32:46  bearing 79.0°
    Totale hoek: 51.0°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 5149

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2024 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs