BERICHT VAN DE JURY

10-10-2023 -- Seizoen 2024 is geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

30-07-2024 -- We ondervinden de laatste maanden regelmatig problemen met lange vluchten. Met een loggerinterval van 1 seconde loopt de bestandsgrootte op, en dit heeft ook gevolgen voor de verwerkingstijd door het algoritme. Voor dit soort proeven kan het tot 3 minuten of meer duren alvorens het resultaat berekend is.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

19-07-2024 -- Dries VAN GESTEL -- 992,4 punten

Database gegevens:

Datum: 19-07-2024 Type proef: VV
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 300.2 km Score: 992,4 pt
Vertrekpunt: LSGS (buitenland) Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Zo veel te vertellen/ nieuwe dingen beleefd, waar te beginnen. Dit is mijn meest scenic vlucht ooit met het afvinken van 3 momnumenten die zo lang op mijn zweefvlieg-to-do stonden: Mount Blanc, Matterhorn en Aletsch gletsjer (al deed ik die vorig jaar al). Waarvoor we in Sion een tussenstop namen direct afgevinkt op dag 1 van het verlof, de invliegdag na de rijdag. Munster vorig jaar was zeker een aanrader maar nog eens een dik uur dieper in de vallei, verder weg van de toeristische opties, vandaar werd het dit jaar dus Sion. Dit is een volledig gecontroleerd IFR veld waar ook Boeings landen. Dat op zich was al nieuw. De aankomst de aankomst was dan ook wat meer geregeld omdat het hele vliegveld omheind is en je er enkel op komt met een badge. Na de toch nog lang rit gisteren niet te laat gaan slapen want het ging best ook worden vandaag. Normaal vliegen ze enkel in het weekend maar omdat er nog 2 andere wilde vliegen hadden zet toch nog een sleeppiloot kunnen regelen. Afspraak om 10u voor een kleine vliegveld briefing en daarna opbouwen. Door de dal inversie begint het hier wat later dan in pakweg Fayence. Tegen iets na 12u begonnen ze te slepen en ik was al laatste aan de beurd. Ook weer iets nieuw, er was geen tiploper, het werd dus een start met de vleugel in het gras. Met water vertrekken was vandaag dus gewoon geen optie, de eerste keer dan het niet mijn eigen fout was ;). De start zonder tiploper ging vlot en was het begin van mijn hoogste sleep ooit 2000m grond. Benieuwd was die zwitserse rekening gaat geven... Na de eerste bel, de typische vraag en wat nu? De CRT lag in de weg om de vallei over te steken, althans zonder op te roepen. Na even bekijken koos ik eerst richting west te gaan. Even gaan kijken naar het veld Bex dat een mogelijk buitenlandingsveld is. Met zicht op lac Lausane nog wat verder gevlogen de wolken wat afgegaan. En daar lang hij dan de Mont Blanc, ook tot aan de top ben ik nog niet gevlogen, maar zo dicht erbij was ik nog nooit. Het hele idee van de Sion missie was om de kant noord van Aosta te verkennen, niet om km te malen, een uitgelezen kant om dus de zuid kant van de Sion vallei te gaan bekijken. Toch wel weer wat wennen aan de orientatie en nieuwe bergen. Vele male de kaart moeten draaien. Op mijn gemakje de ongelofelijk uitzichten in me laten werken. Het is hier nog een heel stuk mooier dan de franse alpen. Veel meer sneeuw en hoge bergen. Toen ik dicht bij Matterhorn kwam een klein rondje gedaan, want dat gaat denk ik de regio worden waar als ik ooit van het zuiden in de Sion vallei duik er door zou komen. Oversteken naar de Aosta vallei zat vandaag niet in mijn mind set. Op dat punt ook MF tegen gekomen, de gene die me de briefing gaf smorgens. Zijn volgende plan was naar Matterhorn, OK daar ben ik ook wel voor te vinden. Vol zicht op de matterhorn en heel stuk onder te top gepasseerd. Dit stond al zo lang in mijn verlanglijstje! Echt naar boven ging het in die kote niet. Dan maar de volgende graad proberen, en stillaan komen in het gebied dat ik vorig jaar vanuit Munster deed. Initieel was het idee om de furka pass te doen maar kreeg het niet echt gevondene en van ver zag ik de Aletsch gelsjer al ligggen. Daar moest ik ook nog passeren om de vluchte helemaal af te maken. Paar keer in de helling van de maar opnieuwe kreeg ik het niet echt gevonden. Geen erg want het uitzicht was er heel dik in orde. Ondertussen kwam de hoge bewolking vanuit het westen nu echt wel opzetten. Maar de hoogte was normaal meer dan genoeg om lokaal van Sion te zijn. Net voor Sion klein beetje regen, de lucht zag er niet meer zo belovend uit en dus maar besloten om te landen. Ook wel speciaal hier. Je begint aan je landing op 1800m, dat is 1400m boven grond! Je meld je aan dat je binnen 10min gaat landen. Dit geeft de toren de tijd om het IFR verkeer wat te regelen. Mezelf was in de holding gezet om te kijken hoe de rest de landing deden. Je mag hier niet zo maar binnenvallen je bak zetten waar je wil. Een gecontroleerd veld is toch even wat anders dan een niet gecontroleerd. Km moeten zeker niet altijd de bovenhand hebben in zweefvliegen. Zo'n dagen als vandaag zijn ook gewoon de max. Rond vliegen, de vele machtige impressie in je laten binnen komen. Wat kan zweefvliegen zo mooi zijn. Sion dikke merci voor het zeer vriendelijke ontvangst. Powered by Ulrike!

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Transponder 7000 in en rond CTR. Contact met Sion Tower voor landing.

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/440685
Igc-file: 2024-07-19-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 19-07-2024
Weerkaart: Weerkaart van 19-07-2024



IGC File gegevens:

Scoring versie: 24.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   19/07/2024
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2024-07-19-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 05:07:49
Duurvlucht     : 04:55:07
Vrije vlucht   :  300.2 km
Fasttrack      :   80.9 kmh
Driehoek       :  229.7 km
Hoogtewinst    : 1789.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    LSGS  Sion        BeNeLux: NEE
Vertrekpunt 
    pos.: 46°13.237'N   7°19.790'E
    tijd: 10:43:32 UTC
    alti: 417 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 46°18.083'N   7°23.683'E =  29° 10.3 km van vertrek
    tijd: 10:56:14 UTC
    alti: 2185 m
Landingspunt 
    pos.: 46°13.177'N   7°19.544'E = 251° 0.3 km van vertrek
    tijd: 15:51:21 UTC
    alti: 436 m
Afstand take-off tot landing: 0.3
Totale vluchtduur: 05:07:49
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  46°20.047'N   7°25.068'E  @ 11:02:32 UTC,  2918 m
    punt 1:  45°58.216'N   6°52.203'E  @ 12:02:20 UTC,  3460 m
    punt 2:  46°03.434'N   7°31.768'E  @ 12:39:18 UTC,  3298 m
    punt 3:  45°57.119'N   7°44.373'E  @ 13:05:21 UTC,  3532 m
    punt 4:  46°27.047'N   8°19.880'E  @ 13:52:14 UTC,  3291 m
    punt 5:  46°30.280'N   8°04.157'E  @ 14:24:26 UTC,  3545 m
    Finish:  46°13.051'N   7°09.649'E  @ 15:24:30 UTC,  2353 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   58.5 km 226° @  58.7 km/h
    been 2:   52.0 km  79° @  84.4 km/h
    been 3:   20.0 km 126° @  46.2 km/h
    been 4:   71.8 km  39° @  91.9 km/h
    been 5:   21.0 km 287° @  39.1 km/h
    been 6:   76.9 km 246° @  76.8 km/h
Afgelegde afstand:                   300.2 km
Duur:                                04:21:58
Gemiddelde snelheid:                 68.8 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 14.3 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 13.0 km
Starthoogte:                         2160.0 m
Finishhoogte:                        2353.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          -193 m
Totale score afstand:                300.2 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    46°03.508'N   6°55.522'E = 240° 36.1 km van vertrek
    tijd:    11:55:35 UTC
    alti:    3541 m
Finishpunt
    pos.:    46°25.343'N   8°14.808'E =  72° 74.1 km van vertrek
    tijd:    13:55:35 UTC
    alti:    3254 m
Grootste afstand in 2 uur: 161.8 km
Beste snelheid in 2 uur:    80.9 km/h
Hoogteverlies:             287 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 518.7 km  GELDIG
    vertrek:                      0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   WEELDE AERO         51°24.050'N   4°58.130'E
    punt 1:  ZONHOVEN            51°00.728'N   5°22.287'E    51.6 km 147°
    punt 2:  NOTTULN             51°54.400'N   7°24.330'E   172.9 km  54°
    punt 3:  MERKSPLAS KOLONIE   51°21.344'N   4°49.656'E   188.7 km 252°
    punt 4:  ZONHOVEN            51°00.728'N   5°22.287'E    53.9 km 135°
    finish:  WEELDE AERO         51°24.050'N   4°58.130'E    51.6 km 327°
    landing:                      0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start: NIET GEROND
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        0.0 km
Duur van de proef:        00:00:00
Gemiddelde snelheid:      0.0 km/h
Start hoogte:             0 m
Hoogte passeren start:    2185 m
Hoogte aan break-punt:    0 m
Hoogteverlies over proef: 0 m
Totale score afstand:     0.0 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   64.3 km
Been 1:   64.3 km
Been 2:  101.0 km
Totaal:  229.7 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 10:56:14 UTC
    einde: 15:51:21 UTC
    duur:  04:55:07

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:    2160 m @ 10:56:23 UTC
    hoog punt:    3949 m @ 12:59:27 UTC
    hoogtewinst:  1789 m

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 3808

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2024 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs