BERICHT VAN DE JURY

10-10-2023 -- Seizoen 2024 is geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

30-07-2024 -- We ondervinden de laatste maanden regelmatig problemen met lange vluchten. Met een loggerinterval van 1 seconde loopt de bestandsgrootte op, en dit heeft ook gevolgen voor de verwerkingstijd door het algoritme. Voor dit soort proeven kan het tot 3 minuten of meer duren alvorens het resultaat berekend is.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

27-07-2024 -- Dries VAN GESTEL -- 1186,4 punten

Database gegevens:

Datum: 27-07-2024 Type proef: VV
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 358.9 km Score: 1186,4 pt
Vertrekpunt: LFMR (buitenland) Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
In mijn ogen niks verkeerd om vluchten voor de kilometers te gaan (zoals gisteren) maar soms is gewoon wat rond hangen en u bewust zijn wat een bevoorrechte positie je hebt als zweefvlieger om de wereld te bekijken ook niet mis. Vandaag was het het laatste. Al begon de dag met het idee dat het wel een top ging kunnen zijn. Tegelijk moesten we verhuizen van de kamer naar het appartement, dus de dag begon eigenlijk met een hoop inpak en versleur werk. Toch nog iets of wat op tijd op het vliegveld om te tanken. Daar viel direct al op dat het nog rustiger was dan voorheen. Had er dan niemand echt zin in? Ook na de briefing zeer beperkte activiteit zowel op de grond als op de tracker. De lucht zag er op moment ook wat raar uit met speciale lenti-cumulussen. Ik merkte dat ik toch gevoelig was voor wat de omgeving er van dacht, en dus niet zoals onze belgische junioren wereldkampion die wel uit ging van zijn eigen sterkte. Mijn ambitie temperte een beetje en dit vertaalde zich in een vertraagde start. Ik vertrok uiteindelijk om 13u nog altijd als eerste van Barcelo! Deze keer ging in niet voor de lange sleep en hoopte meer klassiek weg te geraken. los getrokken op 2000 amsl en toch even moeten aandringen voor ik weg geraakte. Even een kleine omweg via de zuid kant van de vallei en dan toch naar het noorden. Het was immers ondertussen al bijna 14u. Een confluence/oplijnen op de franse italtiaanse grens werkte wel een gaf een mooit zicht op italie dat zo goed als volledig in de wolken zat. Bij Briancon toch richting 3600m en teken om toch eens richting col d'etache te proberen, in de veronderstelling daar wel iets te vinden. Niet dus. Heel de kom al en kwam niks tegen. En zat ook een stuk onderbewolking in de maurienne,teken voor mijn om er niet in de duiken. Als ik achteraf de vlucht van vb Bert Jr zie bleek het toch te gaan, maar dat is nog een ander level. Ook de "recovery" van col d'etach verliep niet voorspoedig. Voorbij plampinet en nog niks tegen gekomen. GIng er van uit dat ik de dikke bel wel bij peyrolle zou vinden maar het werd op 2600m tevreden zijn met wat ik tegen kwam. De knop ging toen helemaal om naar toeristen modus. Dus waarom niet proberen lang bar d'ecrin te vliegen. En dat lukte. Waar ik vroeger de route noord zuid nooit echt aandurfte nu na paar keer toch wat meer vertrouwen daarin. Nu opnieuw een poging om te leren waar de tricky punten zitten en dsu vooral om wat bij te leren. Vandaar ook een keer wat meer noord gegaan en paar keer op en af. Na de speeltijd in de ecrins afgesloten met nog een streep langs het parcour dat best goed werkte. Zoals gezegt, niet voor de km vandaag maar wel gewoon lekker vliegen!

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Frans luchtruim en corridors waar mogelijk (zat soms in de wolken) proberen te volgen

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/448460
Igc-file: 2024-07-27-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 27-07-2024
Weerkaart: Weerkaart van 27-07-2024



IGC File gegevens:

Scoring versie: 24.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   27/07/2024
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2024-07-27-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 05:22:30
Duurvlucht     : 05:15:12
Vrije vlucht   :  358.9 km
Fasttrack      :  110.7 kmh
Driehoek       :  229.0 km
Hoogtewinst    : 2010.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    LFMR  Barcelonnette        BeNeLux: NEE
Vertrekpunt 
    pos.: 44°23.215'N   6°36.820'E
    tijd: 10:57:31 UTC
    alti: 1054 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 44°25.249'N   6°38.800'E =  35° 4.6 km van vertrek
    tijd: 11:04:49 UTC
    alti: 1977 m
Landingspunt 
    pos.: 44°23.236'N   6°36.528'E = 276° 0.4 km van vertrek
    tijd: 16:20:01 UTC
    alti: 1057 m
Afstand take-off tot landing: 0.4
Totale vluchtduur: 05:22:30
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  44°19.780'N   6°32.708'E  @ 11:48:33 UTC,  2794 m
    punt 1:  45°09.213'N   6°47.415'E  @ 13:03:54 UTC,  3226 m
    punt 2:  44°35.156'N   6°20.572'E  @ 14:24:20 UTC,  2938 m
    punt 3:  44°51.442'N   6°19.763'E  @ 14:49:36 UTC,  3313 m
    punt 4:  44°06.715'N   6°23.814'E  @ 15:22:43 UTC,  2424 m
    punt 5:  44°24.431'N   6°50.725'E  @ 15:58:59 UTC,  2851 m
    Finish:  44°23.987'N   6°27.193'E  @ 16:12:13 UTC,  1981 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   93.6 km  12° @  74.5 km/h
    been 2:   72.3 km 209° @  53.9 km/h
    been 3:   30.2 km 358° @  71.7 km/h
    been 4:   83.0 km 176° @ 150.4 km/h
    been 5:   48.6 km  47° @  80.4 km/h
    been 6:   31.3 km 269° @ 141.7 km/h
Afgelegde afstand:                   358.9 km
Duur:                                04:23:40
Gemiddelde snelheid:                 81.7 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 8.4 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 12.9 km
Starthoogte:                         1816.0 m
Finishhoogte:                        1981.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          -165 m
Totale score afstand:                358.9 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    44°43.746'N   6°23.049'E = 335° 42.2 km van vertrek
    tijd:    14:16:27 UTC
    alti:    2961 m
Finishpunt
    pos.:    44°24.091'N   6°36.286'E = 336° 1.8 km van vertrek
    tijd:    16:16:27 UTC
    alti:    1509 m
Grootste afstand in 2 uur: 221.3 km
Beste snelheid in 2 uur:   110.7 km/h
Hoogteverlies:             1452 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 518.7 km  GELDIG
    vertrek:                      0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   WEELDE AERO         51°24.050'N   4°58.130'E
    punt 1:  ZONHOVEN            51°00.728'N   5°22.287'E    51.6 km 147°
    punt 2:  NOTTULN             51°54.400'N   7°24.330'E   172.9 km  54°
    punt 3:  MERKSPLAS KOLONIE   51°21.344'N   4°49.656'E   188.7 km 252°
    punt 4:  ZONHOVEN            51°00.728'N   5°22.287'E    53.9 km 135°
    finish:  WEELDE AERO         51°24.050'N   4°58.130'E    51.6 km 327°
    landing:                      0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start: NIET GEROND
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        0.0 km
Duur van de proef:        00:00:00
Gemiddelde snelheid:      0.0 km/h
Start hoogte:             0 m
Hoogte passeren start:    1977 m
Hoogte aan break-punt:    0 m
Hoogteverlies over proef: 0 m
Totale score afstand:     0.0 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   64.1 km
Been 1:   91.8 km
Been 2:   73.1 km
Totaal:  229.0 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 11:04:49 UTC
    einde: 16:20:01 UTC
    duur:  05:15:12

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:    1816 m @ 11:14:55 UTC
    hoog punt:    3826 m @ 13:58:13 UTC
    hoogtewinst:  2010 m

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 23976

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2024 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs