BERICHT VAN DE JURY

10-10-2023 -- Seizoen 2024 is geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

30-07-2024 -- We ondervinden de laatste maanden regelmatig problemen met lange vluchten. Met een loggerinterval van 1 seconde loopt de bestandsgrootte op, en dit heeft ook gevolgen voor de verwerkingstijd door het algoritme. Voor dit soort proeven kan het tot 3 minuten of meer duren alvorens het resultaat berekend is.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

28-07-2024 -- Dries VAN GESTEL -- 1889,6 punten

Database gegevens:

Datum: 28-07-2024 Type proef: VV
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 571.6 km Score: 1889,6 pt
Vertrekpunt: LFMR (buitenland) Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Dan toch eindelijk, de Matterhorn zien met een vertrek in Frankrijk! Dit hoopte ik al zo lang eens te doen. Initieel had ik halveling voorgenomen om vandaag niet te vliegen. De voorspelling gaven echter best goed weer dus even polsen bij ulrike (die hier twee weken remote werk en dus het weekend vrij had) of vliegen alsnog een optie was. S morgens dus toch maar naar het vliegveld. Na de briefing was er nog geen teken van de startende breeze en ook niet om 12u. Zowel Ute als ik dus nog even wachten. Uiteindelijk vertrokken om 12u20 nadat de windzak wat straker begon te staan. Ik neem me hier altijd voor om in de sleep voldoende marge te nemen. Kost iets meer maar nog altijd goedkoper dan er door zakken. Ute die voor me vertrok geraakte niet goed weg, helemaal teken om net dat iets hoger te laten slepen. Een keer de grand berard af en zo geraakte ik alsnog weg. Op de tracker was te zien dat vanaf de andere velden de meeste zwever een moeilijke start hadden. Zeker de zuidelijke velden. Even gaan kijken aan het parcour maar toen ik enkele van puimassopn zag die normaal atijd vroeg zijn, zoals PK, maar besloten om de omkeer naar het noorde te maken. In de st crepin vallie zag je van ver de Cu hangen en boven barcelonette ging het al best hoog. Zou het dan toch eens goed worden in het noorden? De weg tot aan col d'etache ging vlot en de maurienne zag er vandaag wel goed uit. De basis was er rond de 4000m dus voor de eerste keer dit verlof erin gedoken. Point ronce werkte goed en ook op de grens ging het ok. Nu kwam het beslissings moment. Het zeer grote gebied rond de paradiso zit echt wel in de weg en net daar hing de Cu nog hoger. Aosta is dan te doen door rond te vliegen, daar waar de Cu er veel minder uit zagen. Toch even op de graad gaan kijken en bijna beslist om terug te draaien. Maar aan de overkant van de Aosta vallei zag het er nog goed uit. Na even twijfel toch maar de sprong gewaagt. Kwam aan de overkant aan op 3100m maar er stond een hele grote Cu. Vorige week vanuit Sion hing in net op die plaats ook dus dat gaf me toch wel wat vertrouwen. Na even zoeken richting plafont en dan de weg verder zettten richting Matterhorn. Dan ging al bij al nog ok. De Matterhorn zat dan wel dan niet in de wolken. De graad afgevlogen en op het einde 3km voor de matterhorn toch maar gedraaid. Het was ondertussen 15u40 en wilde nog een beetje reserve voor de terugweg. Zeker voor het stuk om terug in de maurienne te geraken. Met 4000m ging de terug weg vrij ok. Ook de oversteek over de vallei en dan wel even moeten zoeken voor de bel om de aansluiting met de maurienne te maken. Is toch even wat hoge bergen over. Op dat moment leek alles in orde, al hoorde ik op de radio precies iest van regen in Gap. Op de flarm zag ik ook gunther vliegen een 10km voor mij. Dezelfde weg terug genomen als heen. Bij point ronce nog eens naar de basis en dan glijden. Voorbij col d'etache zag ik iets voor mij gunder teken en echt stijven vonden we niet. Ondertussen zag de vallie van st crepin er niet meer zo mooi uit. Aan de janus vonden we gelukkig nog wel een bel die ons hoog bracht, maar zowel gunther als ik waren van oordeel dat we neit veel later hadden wiillen terugkomen. De hoogte was normaal genoeg voor de val royal. De aanzet gemaakt maar het zag er allemaal donker uit. Dit terwijl richtin barcelo het er wat beter uit zag. Dan maar 90graden koers verandering en via col de vars terug. Ondertussen bolde de wolken op boven st crepin. Toch wat blij om terug te zijn. Met samen met gunther nog tot aan 3 eveche en dan nog even wat op en af voor de kilometer en fun.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Proberen het luchtruim te volgen

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/449553
Igc-file: 2024-07-28-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 28-07-2024
Weerkaart: Weerkaart van 28-07-2024



IGC File gegevens:

Scoring versie: 24.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   28/07/2024
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2024-07-28-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 06:46:20
Duurvlucht     : 06:37:27
Vrije vlucht   :  571.6 km
Fasttrack      :  110.7 kmh
Driehoek       :  136.7 km
Hoogtewinst    : 1804.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    LFMR  Barcelonnette        BeNeLux: NEE
Vertrekpunt 
    pos.: 44°23.215'N   6°36.826'E
    tijd: 10:22:24 UTC
    alti: 1021 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 44°25.532'N   6°38.159'E =  22° 4.6 km van vertrek
    tijd: 10:31:17 UTC
    alti: 2200 m
Landingspunt 
    pos.: 44°23.229'N   6°36.511'E = 274° 0.4 km van vertrek
    tijd: 17:08:44 UTC
    alti: 1037 m
Afstand take-off tot landing: 0.4
Totale vluchtduur: 06:46:20
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  44°26.410'N   6°47.367'E  @ 10:55:47 UTC,  2835 m
    punt 1:  44°11.586'N   6°35.566'E  @ 11:23:02 UTC,  2872 m
    punt 2:  45°57.599'N   7°35.914'E  @ 13:41:10 UTC,  3818 m
    punt 3:  44°06.322'N   6°24.748'E  @ 15:55:53 UTC,  2411 m
    punt 4:  44°24.665'N   6°22.869'E  @ 16:12:21 UTC,  2373 m
    punt 5:  44°29.484'N   6°49.533'E  @ 16:43:16 UTC,  2772 m
    Finish:  44°23.378'N   6°27.455'E  @ 17:00:45 UTC,  1992 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   31.6 km 210° @  69.6 km/h
    been 2:  211.7 km  22° @  92.0 km/h
    been 3:  226.3 km 205° @ 100.8 km/h
    been 4:   34.1 km 356° @ 124.1 km/h
    been 5:   36.5 km  76° @  70.8 km/h
    been 6:   31.4 km 249° @ 107.8 km/h
Afgelegde afstand:                   571.6 km
Duur:                                06:04:58
Gemiddelde snelheid:                 94.0 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 15.2 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 12.4 km
Starthoogte:                         2161.0 m
Finishhoogte:                        1992.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          169 m
Totale score afstand:                571.6 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    45°34.516'N   7°05.679'E =  16° 137.4 km van vertrek
    tijd:    14:18:47 UTC
    alti:    3593 m
Finishpunt
    pos.:    44°17.545'N   6°28.819'E = 225° 15.0 km van vertrek
    tijd:    16:18:48 UTC
    alti:    2521 m
Grootste afstand in 2 uur: 221.5 km
Beste snelheid in 2 uur:   110.7 km/h
Hoogteverlies:             1072 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 518.7 km  GELDIG
    vertrek:                      0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   WEELDE AERO         51°24.050'N   4°58.130'E
    punt 1:  ZONHOVEN            51°00.728'N   5°22.287'E    51.6 km 147°
    punt 2:  NOTTULN             51°54.400'N   7°24.330'E   172.9 km  54°
    punt 3:  MERKSPLAS KOLONIE   51°21.344'N   4°49.656'E   188.7 km 252°
    punt 4:  ZONHOVEN            51°00.728'N   5°22.287'E    53.9 km 135°
    finish:  WEELDE AERO         51°24.050'N   4°58.130'E    51.6 km 327°
    landing:                      0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start: NIET GEROND
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        0.0 km
Duur van de proef:        00:00:00
Gemiddelde snelheid:      0.0 km/h
Start hoogte:             0 m
Hoogte passeren start:    2200 m
Hoogte aan break-punt:    0 m
Hoogteverlies over proef: 0 m
Totale score afstand:     0.0 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   40.6 km
Been 1:   38.3 km
Been 2:   57.8 km
Totaal:  136.7 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 10:31:17 UTC
    einde: 17:08:44 UTC
    duur:  06:37:27

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:    2161 m @ 10:32:33 UTC
    hoog punt:    3965 m @ 14:42:37 UTC
    hoogtewinst:  1804 m

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 39292

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2024 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs