BERICHT VAN DE JURY

10-10-2023 -- Seizoen 2024 is geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

30-07-2024 -- We ondervinden de laatste maanden regelmatig problemen met lange vluchten. Met een loggerinterval van 1 seconde loopt de bestandsgrootte op, en dit heeft ook gevolgen voor de verwerkingstijd door het algoritme. Voor dit soort proeven kan het tot 3 minuten of meer duren alvorens het resultaat berekend is.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

29-07-2024 -- Dries VAN GESTEL -- 2019,2 punten

Database gegevens:

Datum: 29-07-2024 Type proef: VV
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 610.8 km Score: 2019,2 pt
Vertrekpunt: LFMR (buitenland) Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Na een seizoen dat in het begin gene vette was, nu toch maar dankbaar gebruik maken van het weer. Ondertussen is het op het vliegveld ook merkelijk drukkern dan vorige week. Zoals alle vorige dagen toch maar getankt en daar was ik vandaag wederom blij mee. Soms waren het echt turbulente bellen en is naar mijn aanvoelen een beetje water best fijn. En als bij het doorsteken in het zakken. Bij Nobert is er op het veld wel niemand anders die met water vliegt. Vandaag stond ik als 4de in de rij en op de tracker zag je dat de mannen van Fayence het lastig hadden met wegkomen. De breeze was ondertussen hier nog niet gestart dus was het nog rustig in de rij. Uiteindelijk was het toch weer na 12u voor ik kon vertrekken. Eens goed en wel boven zag ik Dennis aankomen. Even been naar het zuiden zodat ik op zelfde hoogte als hem aan kwam. Leek me fijn een stukje samen te vliegen. Dat ging in begin vrijvlot. Als was het niet echt samen vliegen maar meer wat volgen en zien hoe hij het hier aanpakte. Na Rochebrun ging ik even op de handrem en weg was hij. bij Charberton ging ik plots 400m lager. Iets treuzelen en hij vond de bel en was hij. Het was veel blauwer dan gisteren en zo veel keer heb ik de maurienne in het blauw nog niet gedaan. Volgens mij zelfs nooit. Het plafont was hoog en er waren nog zwever dus toch maar erin gedoken. Initieel ging het goed. Tot dat ik bij Albaron besloot om de graad te volgen tot levana centrala. Tot daar ging het nog maar daarna viel ik een klein beetje uit de lucht. Was vrij duidelijk dat ik de hop naar aosta op dat moment niet ging doen. Eerst terug hoog geraken. Vond het niet recht daar, en dan maar naar de voet van de Albaron op 3200m. Klinkt hoog maar de maurienne kan je in de inversie zakken en solliere is nog een stuk. Liever zit ik daar toch iets hoger. Na wat aandringen en verleggen naar de charbonelle toch terug plafontd kunnen pakken. De goesting om naar aosta te gaan was toen wat over. Idee was toen om eens been naar het west te maken. Vb door over de ecrins te steken. Zo gezegt zo gedaan. Totdat ik opnieuw een fout maakte aan le casette. Had de bel niet direct, de andere 2 zwever achteraf gzezien wel. Maar dacht dat ik verderop wel iets zou vinden. Maar dat vlotte niet echt Terug naar 3300 en hoopte zo via de corridor aan de achterkant van de glacier blanc te geraken. Maar opnieuw viel uit de lucht. Een omweg via tete amont later kom ik alsnog aan op bar ecrin op 3800m. Nog nooit maakte ik de oversteek in het noorden van de ecrins. Bedacht bij mezelf misschien is vandaag wel de dag ervoor. Even op de kaart gekeken en er voor gegaan. Plots zag ik onder het termiekren een heel groot skigebied, bleek les 2 alps te zijn. Echt snel ging het niet maar na enige tijd en zonder echt al te veel moeite toch bij pic de bure geraakt. De track had veel bochten maar je kon er een driehoek in beginnen te zien. Dan nog maar een been naar het zuiden om de driehoek kompleet te maken. Parcour ging goed tot aan gauillome. Daar twee keer aan tete lucy moeten aandringen voor ik de bel had. Maar de beloning was zoet. In de st crepin vallei stond er nog een heel mooie straat op 3800m hoog en dat om 19u savond. De vlucht geeindigt met poging om er nog +600km van de maken. De track had veel hoeken en kanten dus de snelheid was hierdoor wat lager. Misschien morgen toch maar rustdag?

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Proberen het luchtruim te volgen

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/451158
Igc-file: 2024-07-29-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 29-07-2024
Weerkaart: Weerkaart van 29-07-2024



IGC File gegevens:

Scoring versie: 24.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   29/07/2024
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2024-07-29-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 07:53:26
Duurvlucht     : 07:45:22
Vrije vlucht   :  610.8 km
Fasttrack      :  104.0 kmh
Driehoek       :  397.7 km
Hoogtewinst    : 2018.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    LFMR  Barcelonnette        BeNeLux: NEE
Vertrekpunt 
    pos.: 44°23.214'N   6°36.822'E
    tijd: 10:31:40 UTC
    alti: 1031 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 44°25.461'N   6°40.964'E =  53° 6.9 km van vertrek
    tijd: 10:39:44 UTC
    alti: 2263 m
Landingspunt 
    pos.: 44°23.229'N   6°36.524'E = 274° 0.4 km van vertrek
    tijd: 18:25:06 UTC
    alti: 1049 m
Afstand take-off tot landing: 0.4
Totale vluchtduur: 07:53:26
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  44°19.410'N   6°38.793'E  @ 10:57:48 UTC,  3334 m
    punt 1:  45°24.304'N   7°10.918'E  @ 12:18:17 UTC,  3734 m
    punt 2:  44°56.673'N   5°55.304'E  @ 14:10:28 UTC,  3141 m
    punt 3:  43°48.205'N   6°14.150'E  @ 15:39:53 UTC,  2190 m
    punt 4:  44°53.302'N   6°31.376'E  @ 17:03:46 UTC,  3728 m
    punt 5:  44°13.035'N   6°27.963'E  @ 17:43:49 UTC,  2690 m
    Finish:  44°32.550'N   6°48.393'E  @ 18:12:43 UTC,  2699 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:  127.4 km  19° @  95.0 km/h
    been 2:  111.5 km 243° @  59.6 km/h
    been 3:  129.2 km 169° @  86.7 km/h
    been 4:  122.7 km  11° @  87.8 km/h
    been 5:   74.7 km 183° @ 111.9 km/h
    been 6:   45.2 km  37° @  93.8 km/h
Afgelegde afstand:                   610.8 km
Duur:                                07:14:55
Gemiddelde snelheid:                 84.3 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 7.5 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 23.1 km
Starthoogte:                         2263.0 m
Finishhoogte:                        2699.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          -436 m
Totale score afstand:                610.8 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    44°13.395'N   6°32.156'E = 199° 19.2 km van vertrek
    tijd:    15:15:48 UTC
    alti:    2582 m
Finishpunt
    pos.:    44°39.726'N   6°47.371'E =  24° 33.6 km van vertrek
    tijd:    17:15:49 UTC
    alti:    3543 m
Grootste afstand in 2 uur: 208.1 km
Beste snelheid in 2 uur:   104.0 km/h
Hoogteverlies:             -961 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 518.7 km  GELDIG
    vertrek:                      0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   WEELDE AERO         51°24.050'N   4°58.130'E
    punt 1:  ZONHOVEN            51°00.728'N   5°22.287'E    51.6 km 147°
    punt 2:  NOTTULN             51°54.400'N   7°24.330'E   172.9 km  54°
    punt 3:  MERKSPLAS KOLONIE   51°21.344'N   4°49.656'E   188.7 km 252°
    punt 4:  ZONHOVEN            51°00.728'N   5°22.287'E    53.9 km 135°
    finish:  WEELDE AERO         51°24.050'N   4°58.130'E    51.6 km 327°
    landing:                      0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start: NIET GEROND
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        0.0 km
Duur van de proef:        00:00:00
Gemiddelde snelheid:      0.0 km/h
Start hoogte:             0 m
Hoogte passeren start:    2263 m
Hoogte aan break-punt:    0 m
Hoogteverlies over proef: 0 m
Totale score afstand:     0.0 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:  111.4 km
Been 1:  111.5 km
Been 2:  174.9 km
Totaal:  397.7 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 10:39:44 UTC
    einde: 18:25:06 UTC
    duur:  07:45:22

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:    1801 m @ 15:52:32 UTC
    hoog punt:    3819 m @ 16:57:17 UTC
    hoogtewinst:  2018 m

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 68680

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2024 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs