BERICHT VAN DE JURY

10-10-2023 -- Seizoen 2024 is geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

30-07-2024 -- We ondervinden de laatste maanden regelmatig problemen met lange vluchten. Met een loggerinterval van 1 seconde loopt de bestandsgrootte op, en dit heeft ook gevolgen voor de verwerkingstijd door het algoritme. Voor dit soort proeven kan het tot 3 minuten of meer duren alvorens het resultaat berekend is.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

12-08-2024 -- Dries VAN GESTEL -- 2696,2 punten

Database gegevens:

Datum: 12-08-2024 Type proef: VV
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 815.6 km Score: 2696,2 pt
Vertrekpunt: LFMR (buitenland) Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Na twee "rustdagen" waarbij de wandeling naar de top van de Morgon ook wel heel fijn was, vandaag toch maar weer gewoon vliegen. Mijn radio probleem is nog steeds niet opgelost dus het werd opnieuw met behulp van een geleende handpost van Barcelo zelf, merci CVVU! De voorspellingen waren goed qua km maar ze gaven wel Zuid-Oosten wind. Ikzelf ben dan beetje op mjn hoede maar ook op de briefing gaf de chef instructeur aan op te passen met deze wind, het kan soms anders zijn dan in het klassieke westen wind plaatje. Gestart met de ondertussen klassieke ochtendroutine van 4 bussen water in de 29 en dan net voor de briefing bak in piste. De zwitsers stonden al in de rij maar gingen om 12u vertrekken, mezelf er ervoor gezet had ik direct motivatie om niet te lang te treuzelen. Eens uit de briefing rond 11u was de fayence trein duidelijk al vertrokken. Het probleem was dat in Barcelonette het nog oosten wind was en op de 27 dus wat rugwind. Normaal met de brisse veranderd dit in westenwind, maar vandaag dus niet. Even aan gekeken en dan toch maar gevraagt om te vertrekken. Initieel was de sleeppiloot er niet zo happig op. 100l water en dat beetje rugwind. De deal was als ik halverwegen niet los was moest ik lostrekken. Het ging maar het wat inderdaad met minder over dan normaal. Een los was het duidelijk al goed. Vroeger vertrekken had geen probleem geweeest qua thermiek. Het zuiden zag er goed uit en de voorspelling was dat de Maurienne rond 14u pas op zijn beste ging zijn, dan maar naar onder vertrokken. Het alternatief parcour ging super en het plafont was er heel hoog. Zonder enige probleem tot net voor Fayence, genoeg om de zee in de verte te zien. Terug naar het noorden ging zonder probleem. Op de tracker zag ik enkele toestellen, waaronder de HX, richting mont blance vliegen. Het stuk van de Vanoise had ik nog nooit gedaan, dus misschien wel een leuk dit wat te gaan verkennen. De oversteek west van Modane ging perfect en vervolgens west van het verboden gebied gebleven. Eindelijk eens val thorense en 3 vallee vanuit de lucht gezien. De goesting om verder te vliegen was er wel, maar in de bergen doe ik een nieuw stuk graag eerst een keer als het goed gaat om er wat gewoon aan te worden. Dus maar tijdig terug gedraaid. Had misschien wat door moeten gaan maar dat is praat achteraf. Op dat moment was het plan om zuid te gaan en later de dag opnieuw nog eens de vanoise te probleren. Echter toen ik aan de Ecrins was, keek ik op de tracker en zag ik dennis afbuigen naar het westen. Vlug beslist om dat ook te doen, al was dat het idealer geweest als ik eerder had beslist om af te draaien. Nu was het nogal met een grote omweg. De PIc de bure had ik al gezien, mezelf dan maar opgelegt om deze keer verder west te gaan. De Cu stonden er, kaart erbij en buitenlandingboek en paar riggels verder tot ik de Rhone vallei zag liggen. Zo ver west was ik nog niet geweest. Ook hier had ik misschien wat verder moeten vliegen maar ja. Vanaf daar wat te lang liggen twijfelen wat vervolgens te doen. Eerste idee was terug richting fayence te gaan en dus beginnen oplijenen richting la motte du cair. Maar dat stuk had ik al wel vaak gedaan. Dan even gevlogen om over de Lure te gaan, maar het plafont was best hoog en had geen zin om met de grondpost voor luchtruim op te roepen. Dus opnieuw een been wat op en af om dan uiteindelijk wat oost van Vinon te eindigen. De lure route had hier de beste geweest. Eens helemaal zuid was het simple terug zo ver mogelijk naar het Noorden. Bij briancon tot 3600m om vervolgens in de bardoneccia vallei naar 4200m te gaan en dat na 18u savond. Teken om toch nog wat verder door te gaan. Onder de dikke zwarte plaat werd het even zelfs koud in de cockpit. Op punt wat tot barcelo vliegen 778km. Eindelijk eens de +800km doen in de alpen had ik wel zin in. Gekozen voor de route over de grand berard en dat ging goed. Bij de cheval blance was het dan zo ver. Achteraf gezien had doorvliegen zeker nog gegaan maar met de 814km was ik zeer tevreden. 38km van huis en de proef was op, maar het plezier niet. Vandaag dus +850km gevlogen, de zee gezien, 3 vallee, de Rhone vallei,... kortom toffe vlucht.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Proberen volgens franse luchtruim

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/464723
Igc-file: 2024-08-12-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 12-08-2024
Weerkaart: Weerkaart van 12-08-2024



IGC File gegevens:

155 Aantal loggerpunten gereduceerd

Scoring versie: 24.03

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   12/08/2024
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2024-08-12-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 08:04:17
Duurvlucht     : 07:58:03
Vrije vlucht   :  815.6 km
Fasttrack      :  126.3 kmh
Driehoek       :  443.5 km
Hoogtewinst    : 2487.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    LFMR  Barcelonnette        BeNeLux: NEE
Vertrekpunt 
    pos.: 44°23.214'N   6°36.821'E
    tijd: 09:39:33 UTC
    alti: 1055 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 44°24.250'N   6°39.306'E =  60° 3.8 km van vertrek
    tijd: 09:45:46 UTC
    alti: 1782 m
Landingspunt 
    pos.: 44°23.230'N   6°36.494'E = 274° 0.4 km van vertrek
    tijd: 17:43:50 UTC
    alti: 1083 m
Afstand take-off tot landing: 0.4
Totale vluchtduur: 08:04:17
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  44°28.829'N   6°40.006'E  @ 10:00:18 UTC,  3531 m
    punt 1:  43°48.120'N   6°44.794'E  @ 10:37:19 UTC,  2988 m
    punt 2:  45°24.151'N   6°36.812'E  @ 12:05:07 UTC,  3936 m
    punt 3:  44°43.593'N   5°21.906'E  @ 13:20:34 UTC,  2999 m
    punt 4:  43°37.341'N   6°11.205'E  @ 14:36:54 UTC,  2563 m
    punt 5:  45°10.061'N   6°39.698'E  @ 16:11:19 UTC,  4076 m
    Finish:  44°04.793'N   6°22.559'E  @ 17:20:10 UTC,  3115 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   75.7 km 175° @ 122.6 km/h
    been 2:  178.2 km 357° @ 121.8 km/h
    been 3:  123.7 km 233° @  98.4 km/h
    been 4:  139.2 km 152° @ 109.4 km/h
    been 5:  175.8 km  12° @ 111.7 km/h
    been 6:  123.0 km 191° @ 107.2 km/h
Afgelegde afstand:                   815.6 km
Duur:                                07:19:52
Gemiddelde snelheid:                 111.2 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 11.2 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 39.0 km
Starthoogte:                         1775.0 m
Finishhoogte:                        3115.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          -1340 m
Totale score afstand:                815.6 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    44°03.322'N   6°31.060'E = 192° 37.6 km van vertrek
    tijd:    10:23:23 UTC
    alti:    3257 m
Finishpunt
    pos.:    45°03.421'N   6°26.303'E = 350° 75.8 km van vertrek
    tijd:    12:23:23 UTC
    alti:    3659 m
Grootste afstand in 2 uur: 252.6 km
Beste snelheid in 2 uur:   126.3 km/h
Hoogteverlies:             -402 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 518.7 km  GELDIG
    vertrek:                      0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   WEELDE AERO         51°24.050'N   4°58.130'E
    punt 1:  ZONHOVEN            51°00.728'N   5°22.287'E    51.6 km 147°
    punt 2:  NOTTULN             51°54.400'N   7°24.330'E   172.9 km  54°
    punt 3:  MERKSPLAS KOLONIE   51°21.344'N   4°49.656'E   188.7 km 252°
    punt 4:  ZONHOVEN            51°00.728'N   5°22.287'E    53.9 km 135°
    finish:  WEELDE AERO         51°24.050'N   4°58.130'E    51.6 km 327°
    landing:                      0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start: NIET GEROND
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        0.0 km
Duur van de proef:        00:00:00
Gemiddelde snelheid:      0.0 km/h
Start hoogte:             0 m
Hoogte passeren start:    1782 m
Hoogte aan break-punt:    0 m
Hoogteverlies over proef: 0 m
Totale score afstand:     0.0 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:  175.6 km
Been 1:  124.2 km
Been 2:  143.7 km
Totaal:  443.5 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 09:45:46 UTC
    einde: 17:43:49 UTC
    duur:  07:58:03

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:    1775 m @ 09:45:59 UTC
    hoog punt:    4262 m @ 16:05:12 UTC
    hoogtewinst:  2487 m

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Aantal loggerpunten gereduceerd
Rekentijd 15829

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2024 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs