BERICHT VAN DE JURY

10-10-2023 -- Seizoen 2024 is geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

30-07-2024 -- We ondervinden de laatste maanden regelmatig problemen met lange vluchten. Met een loggerinterval van 1 seconde loopt de bestandsgrootte op, en dit heeft ook gevolgen voor de verwerkingstijd door het algoritme. Voor dit soort proeven kan het tot 3 minuten of meer duren alvorens het resultaat berekend is.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

13-08-2024 -- Dries VAN GESTEL -- 1642,6 punten

Database gegevens:

Datum: 13-08-2024 Type proef: VV
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 496.9 km Score: 1642,6 pt
Vertrekpunt: LFMR (buitenland) Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
En toen begonnen de buien te ontwikkelen. Mogelijk laatst vlucht van het verlof. Laatste week en de voorspellingen voor de resterende dagen zijn niet top. Telkens kans op over ontwikkeling en onweer. Zo ook vandaag maar, het minste van al de dagen. Profiteren om dan maar wat te vliegen zonder enige vorm van km ambitie, tenmisste van de start. Idee was gewoon wat rond te hangen in de bergen. Opnieuw het vandaag zuidewind met bij de start een oosten=rugwind component. Had wederom 100 liter water bij, en dat heb ik gemerkt aan de bomenrij op het einde van de piste. Veel marge over was er niet meer. Eens los en op hoogte gewoon eens de motor gestart omdat ik dat dit verlof nog niet had gedaan. Even laten draaien om als beetje te smeren. Vermits ik de hoge bergen in het noorden mooie vind dan in het zuiden maar noord vertrokken. Ook omdat ze daar het snelste overontwikkeling gaven. Gisteren beviel me het pas naar courchevel wel, waarom dan vandaag gewoon niet opnieuw. Het werkte weer goed maar om 13u30 begon de ontwikkeling al toe te nemen. Aan courchevel dan maar beslist om niet verder te gaan. Bij het over steken van de Maurienne vallei eerste regen op de cockpit en een bui die rechts van me hing. Eens aan de ecrins ging het plafond nog een stuk naar boven 4300m. De val royal was zo helemaal geen probleem. Even twijfel wat nu te doen. Gewoon binnen vliegen? In het parcour had ik niet zo heel veel zin. Gewoon wat op het gemak naar onder gedobberd, en eens bij het alternatief parcours hing mooie wolken en die dan maar af gevlogen. Op de terugweg iets voor col allos opnieuw regen. En richting st crepin zag het er helemaal gechargeerd uit. Mijn knop ging naar lokaal vliegen. De opbouw zorgde wel voor veel energie in de lucht. De straat die zich vormde ging bij hard naar boven zelfs bij 200kmu. Die dan maar paar keer afgevlogen. Eens ik bijna aan de 500km zat kwam toch het km vliegen terug wat naar boven. Zat eigenlijk nog ruim lokaal maar toch maar terug gedraaid om met veel marge toe te komen met die onweer. Na 5km omgedraaid te zijn toch spijt dat ik er geen 500km van had gemaakt. De finish lag weg van het veld. Gevlogen afstuk dus ~530km, maar ja. Het duale van wel niet voor de km vliegen.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Proging frans luchtruim te volgen

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/465103
Igc-file: 2024-08-13-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 13-08-2024
Weerkaart: Weerkaart van 13-08-2024



IGC File gegevens:

Scoring versie: 24.03

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   13/08/2024
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2024-08-13-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 05:11:37
Duurvlucht     : 04:51:07
Vrije vlucht   :  496.9 km
Fasttrack      :  148.3 kmh
Driehoek       :  210.8 km
Hoogtewinst    : 1418.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    LFMR  Barcelonnette        BeNeLux: NEE
Vertrekpunt 
    pos.: 44°23.213'N   6°36.831'E
    tijd: 09:52:09 UTC
    alti: 1085 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 44°24.886'N   6°40.594'E =  58° 5.9 km van vertrek
    tijd: 10:00:56 UTC
    alti: 1930 m
Landingspunt 
    pos.: 44°23.228'N   6°36.586'E = 275° 0.3 km van vertrek
    tijd: 15:03:46 UTC
    alti: 1106 m
Afstand take-off tot landing: 0.3
Totale vluchtduur: 05:11:37
Motorgebruik
    aantal keren: 1
    totale motortijd: 1.5 min

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  44°22.618'N   6°39.676'E  @ 10:25:25 UTC,  3159 m
    punt 1:  45°25.528'N   6°46.245'E  @ 11:52:51 UTC,  3821 m
    punt 2:  43°57.926'N   6°27.387'E  @ 13:17:14 UTC,  3309 m
    punt 3:  44°31.575'N   6°49.279'E  @ 13:48:27 UTC,  3417 m
    punt 4:  44°19.879'N   6°17.231'E  @ 14:06:14 UTC,  3042 m
    punt 5:  44°25.096'N   6°50.550'E  @ 14:22:57 UTC,  3093 m
    Finish:  44°30.714'N   6°10.525'E  @ 14:41:30 UTC,  3223 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:  116.8 km   4° @  80.2 km/h
    been 2:  164.1 km 189° @ 116.7 km/h
    been 3:   68.8 km  25° @ 132.2 km/h
    been 4:   47.7 km 243° @ 161.0 km/h
    been 5:   45.3 km  77° @ 162.6 km/h
    been 6:   54.1 km 281° @ 175.0 km/h
Afgelegde afstand:                   496.9 km
Duur:                                04:16:05
Gemiddelde snelheid:                 116.4 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 3.9 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 37.6 km
Starthoogte:                         2788.0 m
Finishhoogte:                        3223.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          -435 m
Totale score afstand:                496.9 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    44°20.564'N   6°26.530'E = 250° 14.5 km van vertrek
    tijd:    12:53:58 UTC
    alti:    2705 m
Finishpunt
    pos.:    44°22.299'N   6°37.185'E = 165° 1.8 km van vertrek
    tijd:    14:53:58 UTC
    alti:    2214 m
Grootste afstand in 2 uur: 296.5 km
Beste snelheid in 2 uur:   148.3 km/h
Hoogteverlies:             491 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 518.7 km  GELDIG
    vertrek:                      0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   WEELDE AERO         51°24.050'N   4°58.130'E
    punt 1:  ZONHOVEN            51°00.728'N   5°22.287'E    51.6 km 147°
    punt 2:  NOTTULN             51°54.400'N   7°24.330'E   172.9 km  54°
    punt 3:  MERKSPLAS KOLONIE   51°21.344'N   4°49.656'E   188.7 km 252°
    punt 4:  ZONHOVEN            51°00.728'N   5°22.287'E    53.9 km 135°
    finish:  WEELDE AERO         51°24.050'N   4°58.130'E    51.6 km 327°
    landing:                      0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start: NIET GEROND
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        0.0 km
Duur van de proef:        00:00:00
Gemiddelde snelheid:      0.0 km/h
Start hoogte:             0 m
Hoogte passeren start:    1930 m
Hoogte aan break-punt:    0 m
Hoogteverlies over proef: 0 m
Totale score afstand:     0.0 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   92.7 km
Been 1:   59.0 km
Been 2:   59.1 km
Totaal:  210.8 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 10:12:39 UTC
    einde: 15:03:46 UTC
    duur:  04:51:07

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:    2396 m @ 14:14:37 UTC
    hoog punt:    3814 m @ 14:30:42 UTC
    hoogtewinst:  1418 m

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 5309

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2024 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs