BERICHT VAN DE JURY

10-10-2023 -- Seizoen 2024 is geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

30-07-2024 -- We ondervinden de laatste maanden regelmatig problemen met lange vluchten. Met een loggerinterval van 1 seconde loopt de bestandsgrootte op, en dit heeft ook gevolgen voor de verwerkingstijd door het algoritme. Voor dit soort proeven kan het tot 3 minuten of meer duren alvorens het resultaat berekend is.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

25-08-2024 -- Benjamin HEYLEN -- 1115,2 punten

Database gegevens:

Datum: 25-08-2024 Type proef: WW
Toestel: Ventus c 17.6m Immatriculatie: PH-1500
Handicapfactor: 115 Klasse: Open/Ren
Piloot: Benjamin HEYLEN Club: ALB
Afstand: 285 km Score: 1115,2 pt
Vertrekpunt: EBKH Wedstrijd: JA
Motorzwever: NEE Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Voor de start beloofden de goeie bellen een heel leuke dag. Geleidelijk aan ontstond er een 'gat' nabij de start. Op dat moment had ik moeten weg wezen. Toch geacht en dan moeten krabbelen om terug aan plafond te komen. Alsnog iets te laag gestart. Ik hoorde de trein die voorop vloog met gemengde gevoelens spreken over het weer wat me toch wat aanmaande tot voorzichtigheid. Op vlucht 3 van het jaar met mijn Ventus voelde het na veel Duo vliegen toch ook wat anders aan. Ik moest er effe inkomen. Grotendeels zonder het zien van andere toestellen kwam ik aan het verste keerpunt. Daar kruiste ik de meute. Ze lagen ca 45km voorop. Mijn snelheid was toen ca 100kmu, met dat windas been te weinig. Voorzichtig wind op gedraaid en plots zag alles er anders uit, was de omlijning niet gunstig voor de track dus wat links en rechts oversteken. Dat ging nog redelijk door wat dragende lijntjes hier en daar onder wolkflarden tot ik het keerpunt onder een dikke zwarte plaat moest nemen waaronder iets verder een bui zat. Daar even samen met 2 andere 18m kisten wat liggen zoeken, elkaar onder de voeten vliegen en dan toch aansluiting kunnen vinden. De Efteling op 300m zien op ne zondag'avond' vond ik precies niet zo prettig. Volgende doel was Weelde halen. Lokaal van Weelde een belletje gevonden en voldoende hoogte kunnen halen om het keerpunt te ronden en terug lokaal te komen. Moest ik buitenlanden, dan liefst op een vliegveld. Ondertussen hoorde ik van verschillende buitenlandingen met en zonder turbo. Overleven was het enige wat nog telde. Aangemoedigd door het thuisfront toch maar de steek richting Retie gedaan. Daar zijn gekende velden die beter zijn dan ons eigen vliegveld. Aldaar een goeie bel gevonden doch op ca 900m was ik ze kwijt. Dan maar door. OP dat moment was ik altijd binnen op Keiheuvel! Die garantie had ik. Om de proef te ronden had ik nog een beetje extra nodig. Net voor Lommel een klein belletje wind af genomen en de proef was rond, al het stuk naar de finish aan best gilde zonder overschot maar de opluchting van het thuiskomen was groot!!

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

https://www.soaringspot.com/en_gb/keiheuvel-cup-2024-balen-keiheuvel-2024/results/open-xpdr/task-2-on-2024-08-25/daily

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/473133
Igc-file: 2024-08-25-LXV-6FZ-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 25-08-2024
Weerkaart: Weerkaart van 25-08-2024



IGC File gegevens:

155 Aantal loggerpunten gereduceerd
307 Te kort been: finish punt gecorrigeerd

Scoring versie: 24.03

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   25/08/2024
Piloot:         BEN HEYLEN
Zweefvliegtuig: PH-1500
Toestel type:   VENTUS A    Klasse: 15-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: 6fz
Logger file:    2024-08-25-LXV-6FZ-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 05:44:35
Duurvlucht     : 05:41:25
Vrije vlucht   :  287.2 km
Fasttrack      :   90.0 kmh
Opgegeven proef:  277.7 km

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBKH  Keiheuvel        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 51°10.983'N   5°13.644'E
    tijd: 10:28:46 UTC
    alti: -42 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 51°12.396'N   5°11.841'E = 321° 3.4 km van vertrek
    tijd: 10:31:55 UTC
    alti: 459 m
Landingspunt 
    pos.: 51°10.725'N   5°12.884'E = 242° 1.0 km van vertrek
    tijd: 16:13:21 UTC
    alti: -40 m
Afstand take-off tot landing: 1.0
Totale vluchtduur: 05:44:35
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  51°13.572'N   5°15.391'E  @ 10:36:15 UTC,   627 m
    punt 1:  51°24.355'N   4°45.915'E  @ 12:26:16 UTC,   685 m
    punt 2:  51°41.915'N   5°10.365'E  @ 12:54:38 UTC,  1194 m
    punt 3:  51°48.516'N   6°01.473'E  @ 13:26:23 UTC,  1164 m
    punt 4:  51°41.546'N   5°03.304'E  @ 14:35:09 UTC,   577 m
    punt 5:  51°21.318'N   4°50.057'E  @ 15:28:03 UTC,   529 m
    Finish:  51°13.702'N   5°18.202'E  @ 16:07:48 UTC,   445 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   39.7 km 301° @  21.6 km/h
    been 2:   43.1 km  41° @  91.2 km/h
    been 3:   60.1 km  78° @ 113.5 km/h
    been 4:   68.2 km 259° @  59.5 km/h
    been 5:   40.5 km 202° @  46.0 km/h
    been 6:   35.6 km 113° @  53.8 km/h
Afgelegde afstand:                   287.2 km
Duur:                                05:31:33
Gemiddelde snelheid:                 52.0 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 5.2 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 7.3 km
Starthoogte:                         379.0 m
Finishhoogte:                        445.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          -66 m
Totale score afstand:                287.2 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    51°10.734'N   5°06.525'E = 267° 8.3 km van vertrek
    tijd:    12:01:13 UTC
    alti:    1157 m
Finishpunt
    pos.:    51°44.970'N   5°25.491'E =  12° 64.5 km van vertrek
    tijd:    14:01:13 UTC
    alti:    679 m
Grootste afstand in 2 uur: 179.9 km
Beste snelheid in 2 uur:    90.0 km/h
Hoogteverlies:             478 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 283.0 km  GELDIG
Te kort been: finish punt gecorrigeerd
    vertrek:                      0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   MOL                 51°11.298'N   5°07.001'E
    punt 1:  HOOGSTRATEN         51°24.120'N   4°45.750'E    34.3 km 314°
    punt 2:  DRUNEN              51°41.950'N   5°09.950'E    43.3 km  40°
    punt 3:  KRANENBURG          51°48.000'N   6°01.400'E    60.3 km  79°
    punt 4:  WAALWIJK            51°41.610'N   5°02.990'E    68.3 km 260°
    punt 5:  MERKSPLAS KOLONIE   51°21.344'N   4°49.656'E    40.6 km 202°
    finish:  LOMMEL KERK         51°13.870'N   5°18.500'E    36.3 km 112°
    landing: KEIHEUVEL           51°10.852'N   5°13.245'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   MOL                 @ 11:53:36 UTC,  1064 m
    punt 1:  HOOGSTRATEN         @ 12:26:19 UTC,   678 m :   33.8 km   62.0 km/h
    punt 2:  DRUNEN              @ 12:54:32 UTC,  1201 m :   42.3 km   90.0 km/h
    punt 3:  KRANENBURG          @ 13:26:06 UTC,  1203 m :   59.3 km  112.7 km/h
    punt 4:  WAALWIJK            @ 14:35:16 UTC,   569 m :   67.3 km   58.4 km/h
    punt 5:  MERKSPLAS KOLONIE   @ 15:27:59 UTC,   534 m :   39.6 km   45.1 km/h
    finish:   LOMMEL KERK         niet gerond
    afbreekpunt: 51°13.781'N   5°18.208'E  @ 16:07:43 UTC, 457 m : 35.4 km 53.5 km/h
Proef NIET GELUKT
Afstanden gepenaliseerd omwille van gebruik van beercan
Afgelegde afstand:        277.7 km
Duur van de proef:        04:14:07
Gemiddelde snelheid:      65.6 km/h
Start hoogte:             379 m
Hoogte passeren start:    1064 m
Hoogte aan break-punt:    457 m
Hoogteverlies over proef: -78 m
Totale score afstand:     277.7 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 10:31:55 UTC
    einde: 16:13:20 UTC
    duur:  05:41:25

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     379 m @ 10:33:15 UTC
    hoog punt:    1370 m @ 13:24:33 UTC
    hoogtewinst:   991 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 12:26:13  bearing 19.1°
    Tweede punt: 16:11:37  bearing 58.8°
    Totale hoek: 39.7°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Aantal loggerpunten gereduceerd
Rekentijd 3886

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2024 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs