BERICHT VAN DE JURY

10-10-2023 -- Seizoen 2024 is geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

30-07-2024 -- We ondervinden de laatste maanden regelmatig problemen met lange vluchten. Met een loggerinterval van 1 seconde loopt de bestandsgrootte op, en dit heeft ook gevolgen voor de verwerkingstijd door het algoritme. Voor dit soort proeven kan het tot 3 minuten of meer duren alvorens het resultaat berekend is.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

14-09-2024 -- Dries VAN GESTEL -- 1735,5 punten

Database gegevens:

Datum: 14-09-2024 Type proef: VV
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 525 km Score: 1735,5 pt
Vertrekpunt: EBWE Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Dat was nog eens feest in de cockpit. De agenda zag er enkele dagen voorheen eigenlijk anders uit: grote (~25km) toer lopen en 2 ATI FII check afnemen. Maar toen begonnen de voorspellingen door te sijpelen. Toch maar de agendapunten verzet of oplossingen voor gezocht. En achteraf bleek dat de juiste benadering te zijn. Het lopen dan dan voor morgen na mijn instructeur van dienst zijn. Het plan gisteren avond was om door Beek via Aachen naar de ardenne te vliegen. Maar de laaste voorspellingen gaven dat het plafont daar neit echt hoger ging gaan maar de grond komt er wel naar boven. Bij Bert gepolst of hij zin had om samen wat te vliegen. Smorgen in de auto nog even bellen, en het plan was om ergens rond 11u30 te vertrekken. Bert ging water mee pakken, en kon dus niet achter blijven. Ideale insentive om toch ook maar de tonnen te vullen. Iets te laat voor de briefing maar dan direct begonnen met monteren en water kanten. Was pas stukje na 11u30 klaar maar kon zo goed als direct in de rij gaan staan. De wind zat was cross dus echt hoog van de lier kwam ik niet. De Cu hingen duidelijk zichtbaar ondertussen bij keiheuvel maar in weelde was het nog iets minder. Van de motor start gebruik gemaakt om alvast wat op te schuiven richting Turnhout. Even met wat aarzeling maar daarna rustig tot 1000m en op opschuiven richting ons ontmoetingspunt: keiheuvel. De timing zat zo goed als perfect. Bert opperte dat het achter Beek toch niet zo hoog ging en om dan maar te vertrekken via Venlo. Een daar als we nu een dinslaken doen, dan dorsten dan borkenbergen, en toen als we nu eens terugdraaien om 14u30. Waarom ook niet. Een van de laatste overland dagen van het seizoen gok ik en 200km uit. Zo vaak heb ik dat nog niet gedaan in September, mogelijk zelfs nooit. Het zag er goed uit en het ging best lekker. Het gemiddelde zat boven de 90kmu en het leek nog goed. De terugweg ging eigenlijk ook nog best ok, tot even aan de BE-NL grens daar begon het met de eerste keren wat minderen bellen moeten pakken, lees 0.9m/s. We zaten ondertussen wat te vele noord om nog een put te pakken richtin zutendaal, dan maar wat door. Bert stelde voor om Sint Truiden te nemen, waarom niet kom ik toch iet zo vaak. Ondertussen was het duidelijk het best van de dag. Het water er dan maar uit. Er stond een mooie oplijning maar die ging door luchtruim zaventem. Opgeroepen en voor de controleur was het geen probleem. Wat was er niet veel in maar het hielp wel echt, want daar hingen de wolken. De laaste bel aan Mol en daarna niks meer gevonden, maar het kwam mooi uit. 400m over op weelde, geland om 18u en +500km. Wat moet een piloot meer hebben. Denk ook nog nooit zo lang samen gevlogen met iemand. Was fijn en toch gezien dat samen vliegen zijn voordeel heeft. Sorry voor de mensen die op de frequentie zaten. En wat onthoud ik voor mezelf. In het zwakke stuk (s morgen en savond) moet ik toch nog meer leren vliegen als Bert, in het midden stuk kon ik wel mee.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Transponder 7000. Bij Niederhein 6101 119.110, bij munster 6104 129.300 (opgeroepen geweest om te waarschuven voor zwever). Bert luisterde para gebieden uit. Van sint truiden naar weelde contact Brussel arrival 118.255 mochten crossen onder de 4500ft

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/480463
Igc-file: 2024-09-14-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 14-09-2024
Weerkaart: Weerkaart van 14-09-2024



IGC File gegevens:

155 Aantal loggerpunten gereduceerd
307 Te kort been: finish punt gecorrigeerd

Scoring versie: 24.03

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   14/09/2024
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2024-09-14-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 06:09:21
Duurvlucht     : 06:05:28
Vrije vlucht   :  525.0 km
Fasttrack      :  103.4 kmh
Driehoek       :  247.6 km
Hoogtewinst    : 1014.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBWE  Weelde        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 51°23.874'N   4°58.242'E
    tijd: 09:54:35 UTC
    alti: -137 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 51°23.660'N   4°57.336'E = 249° 1.1 km van vertrek
    tijd: 09:55:17 UTC
    alti: 337 m
Landingspunt 
    pos.: 51°23.927'N   4°58.509'E =  72° 0.3 km van vertrek
    tijd: 16:03:56 UTC
    alti: -127 m
Afstand take-off tot landing: 0.3
Totale vluchtduur: 06:09:21
Motorgebruik
    aantal keren: 1
    totale motortijd: 2.6 min

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  51°21.307'N   4°55.392'E  @ 09:58:36 UTC,   410 m
    punt 1:  51°12.495'N   5°05.377'E  @ 10:21:25 UTC,   864 m
    punt 2:  51°13.560'N   5°51.363'E  @ 10:54:17 UTC,   949 m
    punt 3:  51°50.270'N   7°49.669'E  @ 12:28:15 UTC,  1118 m
    punt 4:  51°10.866'N   5°37.457'E  @ 14:10:35 UTC,   643 m
    punt 5:  50°45.931'N   5°14.299'E  @ 14:57:17 UTC,  1152 m
    Finish:  51°24.984'N   4°56.217'E  @ 16:00:54 UTC,   170 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   20.0 km 145° @  52.7 km/h
    been 2:   53.6 km  88° @  97.8 km/h
    been 3:  152.8 km  63° @  97.6 km/h
    been 4:  169.5 km 245° @  99.4 km/h
    been 5:   53.6 km 210° @  68.9 km/h
    been 6:   75.4 km 344° @  71.1 km/h
Afgelegde afstand:                   525.0 km
Duur:                                06:02:18
Gemiddelde snelheid:                 86.9 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 5.8 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 3.1 km
Starthoogte:                         417.0 m
Finishhoogte:                        170.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          247 m
Totale score afstand:                525.0 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    51°37.689'N   6°57.146'E =  79° 139.9 km van vertrek
    tijd:    11:53:52 UTC
    alti:    1169 m
Finishpunt
    pos.:    51°19.412'N   5°57.151'E =  97° 68.9 km van vertrek
    tijd:    13:53:53 UTC
    alti:    899 m
Grootste afstand in 2 uur: 206.8 km
Beste snelheid in 2 uur:   103.4 km/h
Hoogteverlies:             270 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 283.0 km  GELDIG
Te kort been: finish punt gecorrigeerd
    vertrek:                      0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   MOL                 51°11.298'N   5°07.001'E
    punt 1:  HOOGSTRATEN         51°24.120'N   4°45.750'E    34.3 km 314°
    punt 2:  DRUNEN              51°41.950'N   5°09.950'E    43.3 km  40°
    punt 3:  KRANENBURG          51°48.000'N   6°01.400'E    60.3 km  79°
    punt 4:  WAALWIJK            51°41.610'N   5°02.990'E    68.3 km 260°
    punt 5:  MERKSPLAS KOLONIE   51°21.344'N   4°49.656'E    40.6 km 202°
    finish:  LOMMEL KERK         51°13.870'N   5°18.500'E    36.3 km 112°
    landing: KEIHEUVEL           51°10.852'N   5°13.245'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   MOL                 @ 15:45:06 UTC,   951 m
    punt 1:  HOOGSTRATEN         niet gerond
    afbreekpunt: 51°23.523'N   4°55.416'E  @ 15:59:13 UTC, 221 m : 23.0 km 97.8 km/h
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        23.0 km
Duur van de proef:        00:14:07
Gemiddelde snelheid:      97.8 km/h
Start hoogte:             355 m
Hoogte passeren start:    951 m
Hoogte aan break-punt:    221 m
Hoogteverlies over proef: 134 m
Totale score afstand:     23.0 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   94.1 km
Been 1:   69.3 km
Been 2:   84.1 km
Totaal:  247.6 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 09:58:27 UTC
    einde: 16:03:55 UTC
    duur:  06:05:28

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     355 m @ 10:00:29 UTC
    hoog punt:    1369 m @ 14:51:06 UTC
    hoogtewinst:  1014 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 14:57:15  bearing 105.6°
    Tweede punt: 16:00:49  bearing 28.6°
    Totale hoek: -77.0°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Aantal loggerpunten gereduceerd
Rekentijd 9500

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2024 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs